Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Dubbel/trippel-siktande hopper till highbanker

Startat av Osmiridium, 20 Juni, 2016, 15:45:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Har suttit och spånat på en highbanker på sistone, men har haft stora grubblerier när det gäller att fånga större nuggets samt ädelstenar som eventuellt kan finnas i materialet. Hur man än kör rännan så känns det orimligt att fånga både smått guld och samtidigt köra igenom "större" stenar, och vad gäller ädelstenar så har de ju dessutom en bra mycket lägre specific gravity och stannar inte så lätt oavsett inredning på rännan.

Så nu har jag en idé som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på. Istället för att försöka köra större material genom rännan så vill jag sortera tailings efter grovlek redan i hoppern. I nuvarande stadium av planering så tänker jag mig att initialt sikta materialet vid grävplatsen med en fast grizzly bar eller liknande, ned till 6 cm. Den storleken är baserad på vad jag tänker mig att en hopper på ben kan tåla att bombarderas med regelbundet, men eventuellt större än så om konstruktionen håller.

När materialet sedan matas i hoppern så är där ett första lager av stavar/mini-grizzly med 3 cm mellanrum som separerar ut 3+cm stenar som faller ned rakt bakom, som på många konventionella highbankers. Men under detta lager tänker jag mig ytterligare ett eller två lager med siktar. Det andra lagret skulle i nuvarande utformning ha rundstavar med 1-1,5cm mellanrum, och en stålplatta monterad i 45 graders vinkel för att styra fraktionen 1-3cm grus till ena sidan av highbankern så att det inte blandas med de större stenarna. Här orienteras lämpligast stavarna också i 45 grader jämfört med det övre lagret, alltså parallellt med stålplattan, samt monteras med lutning åt sidan så att gravitationen och vattnet gör att de åker ut av sig själva.

Önskar att jag kunde rita hur jag tänker mig att det skulle se ut, men hittills har försöken misslyckats  :-[ Får bygga en modell istället...  :))

Kvarvarande fraktion, sand och grus under 1/1,5cm åker sedan ned i rännan på vanligt vis. Därefter kan de större fraktionerna lätt genomsökas med jämna mellanrum, har bara tvätten gjort sitt i hoppern borde det vara lätt att urskilja eventuella intressanta fynd där. Fraktion grovgrus likaså, fast den kan också ledas ned i en ränna som är gjord för att funka med grovt material paralellt med huvudrännan... Tänker mig annars att sprida ut de på en platt yta, typ som ädelstens- och diamantgrävare gör :)

Tanken är iallafall att highbanker-rännan ska kunna vara bra på att fånga allt guld från mindre nuggets till micro, och att tailingsfraktionerna ska vara lättare att hantera och undersöka för värdefulla fynd. Varför inte bara en enda tailings-hög då? Jag inbillar mig att det blir mycket lättare att hantera så här, särskilt om en fraktion t.ex. grovgrus visar sig vara den enda som är värd att kolla. Detta känns också som en grej att köra i mycket mindre dimensioner än de föreslagna, t.ex. där pickers är väldigt sällsynta och det mest finns microguld men man inte vill missa chansen för den där nuggeten ändå. Hur som helst så vill jag prova att bygga en sån här hopper!  ^-^

Kan det här funka? Är orsaken till att många highbankers bara har en sikt att man helt enkelt varken letar efter ädelstenar eller väntar sig större nuggets? :) Jag vill ha båda två...

Tankar, förslag, samt förbättringar mottages tacksamt...  O:-)

iller

Reverse riffle i rännan som på goldhogs hb's

Att sikta ner materialet i sådär många fraktioner känns onödigt dock.

HANNU

Du har lösningen på tråden
Bättre och bättre
Skall ha hopern i nästan vogrätt för att ha kåll på det stora .
Dubbla reversed räfflår fångar allt stort och smått som galrett släppt genom. 15 mm mellan pinnarna.
Bompsäker.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Guldbob

Det här med att fånga ädelstenar är svårt. Mitt förslag är att efter du kört 30-60kg eller så med grus/sten så ta dig tiden att kolla igenom din tailing den är ju ganska ren du får sortera undan intressanta stenar, men tyvärr så är även grå och tråkiga stenar ibland ädelsten, belaggd med årtusenden av slam och annat.
Jag tror inte det spelar någon större roll hur många siktnivåer du har, du måste ändå kolla igenom tailingen smått som stort😐.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se