Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Pumpar

Startat av Yeti, 26 Maj, 2016, 11:17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Yeti

Citat från: klyvar skrivet 28 Maj, 2016, 12:51:48
Vattenhastigheten (gäller även turbulens) som ger förlusterna inte trycket. Så om du kör en grövre slang och har samma mängd vatten som ska flyttas, så minskar förlusterna eftersom vattenhastigheten minskar.

Det måste vist värde så om så med det. Trycker du mer vatten igenom rännan så stiger hastigheten då utrymmet är konstant.  På samma sätt så går hastigheten ned om du håller vatten mängden konstant och gör rännan bredare. 

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Yeti

johanssonsan

Fann en elegant lösning för att minska förlusterna. Skulle gärna se pumpen eller pumparna som levererar.

Brickan

Om man kapar slangen vid pumpen, fritt flöde. Är det fortfarande 10 bar på utgående?

GuldUgglan

Citat från: Brickan skrivet 03 Juni, 2016, 16:15:32
Om man kapar slangen vid pumpen, fritt flöde. Är det fortfarande 10 bar på utgående?

Om du menar det jag skrev om räddningstjänsten så japp.

Drar jag upp pumpen i 10 bar så spelar det ingen roll om man har alla ventiler stängda eller öppna, eller om man har 1 km slang eller 1 meter slang. Det är alltid 10 bar vid pumpen.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

klyvar

Att ha en fördelningsventil som ser till att att vattnet fördelas jämt över flera slangar är något annat. Det kan vara att det finns utrustning som måste ha 10 kg för att fungera därför begränsar man flödet för vissa anslutningar för att kunna erbjuda 10 kilo på fler anslutningar. Kanske även kan vara bra vid slangbrott så inte de andra slangarna blir lidande. Men självklart sänks verkningsgraden på pumpen med en sådan ventil. Så i vår utrustning där vi inte behöver fördela flöde/tryck till flera slangar verkar det inte så smart att göra så.

På en monterad pump på en brandbil är det troligtvis inte verkningsgrad som är intressant utan mer funktionen vid brand som prioriteras. För oss som ska bära pump och bränsle är ofta en av våra viktigaste funktioner hög verkningsgrad. Så jag har svårt att se någon som helst fördel för oss guldgrävare att strypa utflödet ur våra pumpar. Det måste vara bättre att dra ner gasreglaget och minska motorvarvet på motorn som driver pumpen så slitage och bränsleförbrukning minskar.

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 04 Juni, 2016, 00:34:30
Att ha en fördelningsventil som ser till att att vattnet fördelas jämt över flera slangar är något annat. Det kan vara att det finns utrustning som måste ha 10 kg för att fungera därför begränsar man flödet för vissa anslutningar för att kunna erbjuda 10 kilo på fler anslutningar. Kanske även kan vara bra vid slangbrott så inte de andra slangarna blir lidande. Men självklart sänks verkningsgraden på pumpen med en sådan ventil. Så i vår utrustning där vi inte behöver fördela flöde/tryck till flera slangar verkar det inte så smart att göra så.

På en monterad pump på en brandbil är det troligtvis inte verkningsgrad som är intressant utan mer funktionen vid brand som prioriteras. För oss som ska bära pump och bränsle är ofta en av våra viktigaste funktioner hög verkningsgrad. Så jag har svårt att se någon som helst fördel för oss guldgrävare att strypa utflödet ur våra pumpar. Det måste vara bättre att dra ner gasreglaget och minska motorvarvet på motorn som driver pumpen så slitage och bränsleförbrukning minskar.

Jag vet inte vart du vill komma med alla dina resonemang?
Jag skrev att det blir mycket förluster i slangar och kopplingar, mer än man kanske tror.
Det drabbar ju alla oavsett om man är brandman ellet guldgrävare eller vilken pump man än har.

Jag kan mycket väl tänka mig ha en mindre brandpump till guldvaskningen, inga problem, inga nackdelar förutom vikten.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

klyvar

Citat från: GuldUgglan skrivet 03 Juni, 2016, 17:35:49
Drar jag upp pumpen i 10 bar så spelar det ingen roll om man har alla ventiler stängda eller öppna, eller om man har 1 km slang eller 1 meter slang. Det är alltid 10 bar vid pumpen.

Jag menar att i guldgrävningssammanhang påverkar det knappast vårt pumpval.

Eftersom trådskaparen skrev så här i sin tråd:
Citat från: Yeti skrivet 26 Maj, 2016, 11:17:33
Grejor lockar... Jag tycker att det ser smidigt och effektivt ut med en HighBanker. Jag kommer nog att titta en bra stund än för jag eventuellt köper. Fast där är en ting jag inta riktigt kan få grepp åt och det är vad en vettig pump är. Kan en renvatten pump gå eller måste det värde en för slam? Därför vill jag gärna höra är om följande:

Vilka pumpar kör ni med för är HighBankers och vad är äras erfarenheter med dom?

The Yeti

Citat från: GuldUgglan skrivet 04 Juni, 2016, 10:10:29

Ledsen att du inte förstår. Jag kanske inte är tillräckligt pedagogisk för alla :) .

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 04 Juni, 2016, 10:56:13
Citat från: GuldUgglan skrivet 03 Juni, 2016, 17:35:49

Jag menar att i guldgrävningssammanhang påverkar det knappast vårt pumpval.

Eftersom trådskaparen skrev så här i sin tråd:
Citat från: Yeti skrivet 26 Maj, 2016, 11:17:33
Grejor lockar... Jag tycker att det ser smidigt och effektivt ut med en HighBanker. Jag kommer nog att titta en bra stund än för jag eventuellt köper. Fast där är en ting jag inta riktigt kan få grepp åt och det är vad en vettig pump är. Kan en renvatten pump gå eller måste det värde en för slam? Därför vill jag gärna höra är om följande:

Vilka pumpar kör ni med för är HighBankers och vad är äras erfarenheter med dom?

The Yeti

Citat från: GuldUgglan skrivet 04 Juni, 2016, 10:10:29

Ledsen att du inte förstår. Jag kanske inte är tillräckligt pedagogisk för alla :) .

Aha ok. Nej det var bara ett direkt svar till @Brickan.  Hade inget med pumpval att göra.

Brickan

Kom åkande på en byhålaväg, där står en timmerbil med griparmen tvärs över vägen. Frågade chaffisen, vad håller du på med. Han svara: Jag kan inte göra något för jag har inget tryck.
Han hade tappat 100% av trycket på grund av ett slangbrott.
Tänker inte leta efter min gamla hydraulikbok, men tack till dig "guldugglan" som har väckt min överhettade hjärna!