Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gjuta guld...

Startat av Brickan, 21 Maj, 2016, 13:04:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Brickan

Har ca 25g vaskguld, tänkte göra det till 2 nuggets. Undrar om någon har provat detta?
Gjuter brons så värme finns. Koppar har ju högre smältpunkt, men koppar är ju koppar.
Blir till fina kopparnuggetar, men 25gr guld är ju något annat. Hälla det i vatten, gräset, jorden?
Vill inte laborera för mycket, utan att fråga någon!
Jarmo

BarbieOnWeed

@Sudde(Stefan) gjorde en trevlig nugget av sitt. Låter honom svara :) Lycka till och posta bild sen! ;)

johanssonsan

Blanda upp guldet med 1/3 borax. Värm till smältan går över mot citrongul färg. Häll i förvärmd form. Boraxen drar ur och separerar  orenheter samt sänker smältpunkten.

Adde Stensfors

Behåll guldet som det är, du kan aldrig göra nuggetar, bara guldklumpar, räknas som guldskrot medan vaskeguld har ett överpris

Brickan

Smälta, guldet är inget problem. Vart ska jag hälla smältan? Det är ju 1100gr skillnad till verkligheten. Kan detta med koppar, men vet inte hur guld fungerar?

GoranS

My god, 25 gram vaskguld. Var har du fått tag på det???

Sudde(Stefan)

Jag gjorde min med hjälp av guldsmeden i Vetlanda.
Hällde guldet (10 gram) på en sorts sten sen värmde och petade och formade det som jag ville ha det med en "metallpinne", tillsatte en nypa borax. Var väldigt lätt :)

Framåt framåt och.....ner.

GuldUgglan

Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 22 Maj, 2016, 15:38:37
Jag gjorde min med hjälp av guldsmeden i Vetlanda.
Hällde guldet (10 gram) på en sorts sten sen värmde och petade och formade det som jag ville ha det med en "metallpinne", tillsatte en nypa borax. Var väldigt lätt :)

Ser ut som kung fu panda  :D
Snyggt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Brickan

Tack Sudde!
Ska prova din metod.