Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Askeröd gruva

Startat av Grävmaskinisten, 24 April, 2016, 20:07:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Hej. Var ute idag och tog några bilder vid Askeröd gruva där man bröt pegmatit, tog en bild  som jag hoppas att någon kan förklara vad som kan ha inträffat här, förmodligen inget intressant men ändå roligt om någon vill förklara.

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

ulzaka

Här har en förkjutning inträffat, stenen här har alltså förskjutits av någon anledning, det vita som går upp är från ett magmatiskt utsprung där lava har sipprat upp I den omringande stenen, den omringande stenen (mörkare) är alltså äldre än den ljusare (yngre) efter detta inträffat så har stenen förflyttas väldigt sakta, detta kan vara på grund av flera saker, Kanske någon med mer områdes information kan svara på exact men set ut som en förkastning. Eftersom vulkanism inte inträffat I Sverige sedan flera epoker så är detta en väldigt gammal formation

Eucitzen

Jag tänker mig mer en metamorf (omvandlings) produkt av något slag.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ulzaka

Jo den nyaste processen är metamorfisk, men det beror ju helt på vilken typ av geologisk historia du vill ha, om du tittar ännu längre bak I tiden Innan metamorfism så Syns spår av en magmatisk inträngning (vita randen)

Eucitzen

Det beror väl på hur du tolkar det du ser. Inte vilken geologisk historia du vill ha. :))

ulzaka

Citat från: Eucitzen skrivet 28 April, 2016, 18:22:33
Det beror väl på hur du tolkar det du ser. Inte vilken geologisk historia du vill ha. :))
Jaha du tänkte så, då missförstod jag lite.
Enligt vad jag lärt mig så skapar metamorfism inte strukturer av Annan sort, detta skulle kunna uppstå om Berget har vridit på sig men jag ser inga tydliga täcken på den typen på bilden eftersom resten av Berget står rakt. Magma intrusions (glömt svenska namnet) skapar en formation som det vita, då det omringande Stenen är kallare än intrusion så solidifieras magma på detta vis, efter detta har metamorfism påverkat Berget som vi kan se då båda stenar utger en vikning I samma riktning på samma platser. Eftersom metamorfismen är samma I den vita och omringande stenen så måste den vita formats Innan metamorfism. Så länge det inte vridits såklart, vilket jag själv inte ser några tydliga tecken på. 

Eucitzen

Citat från: ulzaka skrivet 28 April, 2016, 19:13:57
Enligt vad jag lärt mig så skapar metamorfism inte strukturer av Annan sort, detta skulle kunna uppstå om Berget har vridit på sig men jag ser inga tydliga täcken på den typen på bilden eftersom resten av Berget står rakt. Magma intrusions (glömt svenska namnet) skapar en formation som det vita, då det omringande Stenen är kallare än intrusion så solidifieras magma på detta vis, efter detta har metamorfism påverkat Berget som vi kan se då båda stenar utger en vikning I samma riktning på samma platser. Eftersom metamorfismen är samma I den vita och omringande stenen så måste den vita formats Innan metamorfism. Så länge det inte vridits såklart, vilket jag själv inte ser några tydliga tecken på.

Min tankegång är så här:

Vilka processer framkallar metamorfism?

1. Temperatur höjning
Självklart. En höjning av temperaturen kan orsaka diverse förändringar. B.la omsmältning - tänk migmatit.

2. Tryck.
Det är även tryck som orsakar veckning, deformation m.m. jämför: Gnejs, som ibland är veckad.

3. Övrigt
Ja, bland annat metasomatisk omvandling, alltså omvandling med heta vätskor.

I bilden ser vi spaltning, svag/dålig veckning och okända bergarter i vilka pegmatit brutits.
Är det Askeröd som ligger i Skåne så ligger det mitt i ett stråk av sedimentära bergarter. (Grävmaskinisten?)
Förövrigt hittar jag inte någon information om stenbrottet.

ulzaka

Citat från: Eucitzen skrivet 28 April, 2016, 20:16:49
Citat från: ulzaka skrivet 28 April, 2016, 19:13:57

Min tankegång är så här:

Vilka processer framkallar metamorfism?

1. Temperatur höjning
Självklart. En höjning av temperaturen kan orsaka diverse förändringar. B.la omsmältning - tänk migmatit.

2. Tryck.
Det är även tryck som orsakar veckning, deformation m.m. jämför: Gnejs, som ibland är veckad.

3. Övrigt
Ja, bland annat metasomatisk omvandling, alltså omvandling med heta vätskor.

I bilden ser vi spaltning, svag/dålig veckning och okända bergarter i vilka pegmatit brutits.
Är det Askeröd som ligger i Skåne så ligger det mitt i ett stråk av sedimentära bergarter. (Grävmaskinisten?)
Förövrigt hittar jag inte någon information om stenbrottet.
jaha, jo så kan det ju vara, utgår vi från det tanke sättet så kan det säkert vara troligt, skrev en uppsats för några år Sen om skånes geologi, skåne låg ju under vatten under vulkanismens stora utveckling I Sverige vilket skapade en högre sedimentär bakrund, det är definitivt ett bra tankesätt.

Grävmaskinisten

Info Askeröd gruva.
Ligger i Trollhättan alltså Västragötaland.
Roligt med era synpunkter.
Tack!

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!