Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Spola ut guld ur rännan om den bara matas med vatten?

Startat av bjorne, 07 Mars, 2013, 20:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bjorne

I en episod av Gold rush så lyckas dom köra anläggningen utan material och bara vatten ett tag, (kommer ej ihåg hur länge) med följden att dom spolade ut guld. I varje fall enligt vad som sas i programmet. Hur funkar det egentligen med olika typer av rännor, hur snabb måste man vara att ta upp rännan alt strypa vattenflödet?

iller

Med vanliga rännor tror jag inte det är alls lika farligt att köra med vatten bara, vet inte varför det skulle spolas ut när de kör med sina, kan kanske bero på hur mycket som lagras i mattorna och när de nästan är fulla o man bara kör vatten så spolas det mer vatten över materialet och det spolas med guld som resultat.

Infaustus

Man ska ta det dom säger med en nypa salt,en ränna som går med bara vatten är bra för guldet och svartsand som den fångat sitter ju i botten redan,ofta om man matar på en ränna lite hårt så låter man den vila med bara vatten en stund så att guldet som ev ligger ytligt i mycket matrial bakom en fälla hinner arbeta sig ner och en del av svartsanden sköljs då bort så det är det normala utbytet som ska ske bakom fällorna.där emot så kan man få för mycket vatten dvs vatten djupet i rännan kan bli för högt och flödet för snabbt och då hinner inte guldet ner till botten och virvel bildningen bakom fällorna blir fel/slutar och kan det sköljas rakt igenom.
Go big or go home.

bjorne

Ok, tack för snabbt svar, verkar som jag inte behöver oroa mig för det då.

Infaustus

Men glömde skriva det i förra inlägget,en droprifle ränna typ le trap eller andra med bara plast fällor i utan matta kan vara väldigt känsliga på om vatten tillförseln tar slut hastigt,man kan få en "urspoling" så att säga om vattnet tar slut och kommer tillbaka med kraft igen,matrialet i fällan åker upp och framåt och virvlar upp,så bästa sättet när man ska tömma en sån är att sakta strypa tillförseln av vatten eller sakta lyfta änden som pekar ner ströms tills vattnet stannar.
Go big or go home.

johanssonsan

En hink under rännan så försvinner inget. Hängslen och livrem.

bjorne

Citat från: Infaustus skrivet 08 Mars, 2013, 05:37:42
Men glömde skriva det i förra inlägget,en droprifle ränna typ le trap eller andra med bara plast fällor i utan matta kan vara väldigt känsliga på om vatten tillförseln tar slut hastigt,man kan få en "urspoling" så att säga om vattnet tar slut och kommer tillbaka med kraft igen,matrialet i fällan åker upp och framåt och virvlar upp,så bästa sättet när man ska tömma en sån är att sakta strypa tillförseln av vatten eller sakta lyfta änden som pekar ner ströms tills vattnet stannar.

Ok, ja någon form av plastränna hade jag tänkt mig, men förstår jag dig rätt att det enbart är effekten av att vatten tar slut och kommer tillbaks som man skall vara rädd för? ett jämnt flöde utan material bör inte påverka?

Infaustus

Precis,det är det hastiga avbrottet som gör att matrialet åker upp/framåt,ett jämnt flöde med bara vatten är bra.
Go big or go home.