Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Sattelitfoton

Startat av Eucitzen, 18 Mars, 2016, 16:26:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Denna fråga kom upp på ett annat forum. Det är lite struligt, men kanske någon har nytta av det.

När man via USGS laddar ner sattelitfoton har dessa ofta mer "sensorer" än en vanlig kamera.
Därför kan de användas vid geologi-undersökningar. Alltid i kmbination med GIS-program vara.

Exempelvis kan man spåra Limonit-förekomster och järn-rika bergarter via detta. Eller kvarts-rika bergarter.

Man kombinerar då olika "sensorer" (s.k. band) och deras data med varandra för att få fram en ny bild.
Dom kombineras genom att varje band får motsvara en viss färg. Man snackar om RGB (= Röd, Grön, Blå).

Olika band tar upp olika saker. Exempelvis finns nära infraröd,  infraröd m.fl. Det varierar med olika satelliter vilket band som visar vad.

Jag använder mig lite av Landsat 8 OLI.
Vill man då ha "naturlig" färg så blir det: RGB: 4-3-2.
Band 4 är rött, band 3 grönt och band 2 blått.

Låt oss säga att vi vill spåra limonit istället; då kan vi prova RGB:4-2-3
Jag har tagit mig friheten att visa ett område i Arizona, USA:

Det rosa ni ser är just limonit som "rullat" ned för sluttningen.
Anledningen till att jag just valt Arizona är pga. låg växtlighet, få sumpmarker och annat. (= Lättare att tolka!)

Den kan även användas för att hitta berg-i-dagen; bergsknalle! Om man vill titta på sådana.

Antagligen många mer användningsområden som jag ännu ej listat ut.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Avlopp1337

Citat från: Eucitzen skrivet 18 Mars, 2016, 16:26:19
Denna fråga kom upp på ett annat forum. Det är lite struligt, men kanske någon har nytta av det.

När man via USGS laddar ner sattelitfoton har dessa ofta mer "sensorer" än en vanlig kamera.
Därför kan de användas vid geologi-undersökningar. Alltid i kmbination med GIS-program vara.

Exempelvis kan man spåra Limonit-förekomster och järn-rika bergarter via detta. Eller kvarts-rika bergarter.

Man kombinerar då olika "sensorer" (s.k. band) och deras data med varandra för att få fram en ny bild.
Dom kombineras genom att varje band får motsvara en viss färg. Man snackar om RGB (= Röd, Grön, Blå).

Olika band tar upp olika saker. Exempelvis finns nära infraröd,  infraröd m.fl. Det varierar med olika satelliter vilket band som visar vad.

Jag använder mig lite av Landsat 8 OLI.
Vill man då ha "naturlig" färg så blir det: RGB: 4-3-2.
Band 4 är rött, band 3 grönt och band 2 blått.

Låt oss säga att vi vill spåra limonit istället; då kan vi prova RGB:4-2-3
Jag har tagit mig friheten att visa ett område i Arizona, USA:

Det rosa ni ser är just limonit som "rullat" ned för sluttningen.
Anledningen till att jag just valt Arizona är pga. låg växtlighet, få sumpmarker och annat. (= Lättare att tolka!)

Den kan även användas för att hitta berg-i-dagen; bergsknalle! Om man vill titta på sådana.

Antagligen många mer användningsområden som jag ännu ej listat ut.

Finns den här möjligheten även för oss här i Norge/Sverige? Är ju själv totalt tokdum när det gäller den här typen av teknologi...saker..

Eucitzen

Självaste teknologin bör vara användbar över hela världen. Eller så gott som.

Så småningom hoppas jag få ihop en artikel om det till vår guldwiki. Detta blir tillfälligt lite av min "klotterbänk"; så jag kan få feedback också.

Men, ja, detta är väl avancerad nivå. Möjligen inget gemene guldvaskare kommer syssla med. (har själv bara nyligen börjat utforska möjligheterna!)

johanssonsan

Får bidra med lite mer klotter om satellit foton i infraröda spektrat. Min tanke är att en landmassa eller ett berg under dagen blir
uppvärmt av solen eller i mindre grad av instrålning. I skymningstimmen när marken eller berget svalnar kommer det att bli en skillnad i temperatur på material som är mineraliserat eller inte. Möjligen kan man fotografera med eller utan IR filter på kameran för att visuellt se skillnaden.

Inbillar mig att det med denna metod skall gå att finna områden som är mineraliserade. Vad som sen döljer mineraliseringen är en annan femma.
Då kan det vara plats för en provvaskning i det avvikande området.

Har tidigare lagt märke till avvikelser i färg på en del satellitbilder hos Eniro. Där fanns byggnader med plåttak och i närheten kända mineraliseringar på bland annat koppar. Plåttaken och mineraliseringarna gick i samma färgton med nyansskillnader.

Blir till att söka rätt satellit och plocka fram rätt bilder eller kanske själv ta några IR bilder. Misstänker bara att satellit foton i IR redan finns gäller bara att hitta dom. Är bilderna dessutom tagna i skymnings timmen kan det vara guld värt.

Skogsmuppen

Skogsstyrelsen har en del intressanta kartor. Åtminstone för dom som är skogsägare och kan logga i på "mina sidor". Vet inte om kartorna är tillgängliga för kreti å pleti  ;)

maxibazze (Max)

Citat från: Skogsmuppen skrivet 22 Mars, 2016, 12:19:56
Skogsstyrelsen har en del intressanta kartor. Åtminstone för dom som är skogsägare och kan logga i på "mina sidor". Vet inte om kartorna är tillgängliga för kreti å pleti  ;)

Jodå man kan komma åt kartorna utan inloggning :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

serpent

Kolla Fornsök, bra kartor tycker jag: :)

Eucitzen

Citat från: johanssonsan skrivet 19 Mars, 2016, 09:34:07
Får bidra med lite mer klotter om satellit foton i infraröda spektrat. Min tanke är att en landmassa eller ett berg under dagen blir
uppvärmt av solen eller i mindre grad av instrålning. I skymningstimmen när marken eller berget svalnar kommer det att bli en skillnad i temperatur på material som är mineraliserat eller inte. Möjligen kan man fotografera med eller utan IR filter på kameran för att visuellt se skillnaden.

Inbillar mig att det med denna metod skall gå att finna områden som är mineraliserade. Vad som sen döljer mineraliseringen är en annan femma.
Då kan det vara plats för en provvaskning i det avvikande området.

Har tidigare lagt märke till avvikelser i färg på en del satellitbilder hos Eniro. Där fanns byggnader med plåttak och i närheten kända mineraliseringar på bland annat koppar. Plåttaken och mineraliseringarna gick i samma färgton med nyansskillnader.

Blir till att söka rätt satellit och plocka fram rätt bilder eller kanske själv ta några IR bilder. Misstänker bara att satellit foton i IR redan finns gäller bara att hitta dom. Är bilderna dessutom tagna i skymnings timmen kan det vara guld värt.

Stämmer bra, men det gäller mer berg i dagen, tror jag.. Undantaget är: mafiska bergarter. (diabas, gabbro etc)
Deras färg gör att de också suger åt sig mer värme; lagrar det bra.