Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Petflaska

Startat av HANNU, 03 Mars, 2016, 20:35:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

HANNU

@maxibazze (Max) har kommit på en kanon ide på chatten.
Skall pröva i helgen. Säkerligen den billigaste vaskapparaten.
Bra Max.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

maxibazze (Max)

Kul om det fungerar, jag provade innan men jag hade inget guld i svartsanden, såg bara att ljusare sand lade sig på ytan, lycka till!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldUgglan

Japp, bra att titta in på chatten ibland.
Man kan ju få bra tips där.  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Tror att man inte behöver ens ruska på flaskan, utan ha den i 45 gr vinkel med korken neråt och snörra runt.
Har prövat med en saltburk, heter det så, på matbordet med ris inblandat och dom skiljer sig åt.
Vet svaren efter helgen.

GuldUgglan

Montera in den där fram och återgående torkarmotorn för att vagga ner det tyngsta i botten. Kan vara ett sätt att utveckla.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 03 Mars, 2016, 20:35:59
Bra Max.
Dela gärna med dig av idén här. Alla har inte tillgång till chatten (t.ex om man använder mobilen).

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 04 Mars, 2016, 14:28:30
Citat från: HANNU skrivet 03 Mars, 2016, 20:35:59
Bra Max.
Dela gärna med dig av idén här. Alla har inte tillgång till chatten (t.ex om man använder mobilen).

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Petflaska, håll upp och ner, skaka/snurra guld hamnar i botten på kapsylen.. skruva av voila guld..

Jag tror inte det kommer funka så himla bra dock :P

HANNU

Ungefär så fungerar sandfiltret på en reningsverk. När jag gjorde underhåll på en sådan, öppnade jag "korken" och vaskade fram detta på bilden. Där går sanden runt och rensar sig, men det tyngsta blir kvar på botten.
Därför tror jag på petflaskan. Skall pröva i helgen med guld.
Som bonus kan ni försöka lista ut vad det var jag vaskade fram.
Det vet jag inte.

iller

Citat från: HANNU skrivet 04 Mars, 2016, 17:18:17
Ungefär så fungerar sandfiltret på en reningsverk. När jag gjorde underhåll på en sådan, öppnade jag "korken" och vaskade fram detta på bilden. Där går sanden runt och rensar sig, men det tyngsta blir kvar på botten.
Därför tror jag på petflaskan. Skall pröva i helgen med guld.
Som bonus kan ni försöka lista ut vad det var jag vaskade fram.
Det vet jag inte.

skälet att jag inte tror att det kommer funka är att när du skruvar loss korken kommer du få en massa annan sand som vill ut med vattnet i flaskan som trycker ut det som finns i korken redan.

tedher

hade man kunnat skruvat av botten för att fylla på med sand och  därefter dränera av vattnet så skulle det nog kunna gå. tror inte alltför mycket sand vill försöka tryckas ut igenom det lilla hålet.
i dig gold

HANNU

Gjorde ett prov idag med torr sand men var jobbigt. Alla korn kom inte ner till korken eftersom jag inte orkade hålla på med.
Kör med vatten i morgon.

sami

Borra ett litet hål i korken så man kan klämma åt flaskan o tömma  de tyngsta material (svartsand och eventuellt guld) innan man skruvar av korken så riskerar man ju inte bli av me "guldet" när du skruvar av korken :D

GuldUgglan

Måste ju vara rätt PET-flaska också.
Typ Trocadero funkar nog.
Portello också. ;D