Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

vad är detta för sten ?

Startat av amazon, 04 Februari, 2016, 08:51:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

amazon

Hej ! Jag hittade i somras lite udda stenar , som verkade intressanta , bla så tog jag några stycken med kraftig metallglans färgen är ljusgrå med kubiska kristaller och betydligt tyngre än vanliga stenar , sträckfärgen är mörk grå till svart , storlek på stenarna är 5x3 cm , och jag har provat att krossa dom i mortel och dom är ganska lätta att krossa , jag hittade dom i Dalsland ( Solviks-området ) Jag trodde först att de var blyglans eller pyrit , men är osäker , så Vad är detta för stenar ?

Gruvfogden

Repas den med kniv? Repas den med nagel? Är den magnetisk?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Ser ut att kunna vara magnetit men i så fall bör den vara starkt magnetisk. (påverka en magnet)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

amazon

Hej ! Stenen repas med kniv , men inte med nagel , och den är inte magnetisk alls , jag har krossat en i dag ner till nästan pulver storlek och där fick jag ut lite guld............

Adde Stensfors

Syns den? Då går det att fotografera den är jag säker på....Blir lättare då

Gruvfogden

Citat från: Adde Stensfors skrivet 04 Februari, 2016, 15:01:48
Syns den? Då går det att fotografera den är jag säker på....Blir lättare då

Foto finns i första inlägget.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Om det inte luktar vitlök när du knackar den så är min gissning blyglans.

Adde Stensfors

My bad, såg inte bilden men...en skarp bild då med färska brottytor om jag får be?

amazon

När jag delade en utav stenarna så luktar de svagt lite starkt eller ruttet men inte mycke , men man känner en lukt , sänder en bild på ny krossad brottyta , tyvärr fotograferat med mobil och jag kan inte få bättre bild .

GuldUgglan

Luktar det vitlök så arsenikkis
Luktar det svavel så svavelkis, brukar blixtra lite extra från hammaren ibland också.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Adde Stensfors

Lutar åt svavelkis, pyrit, om du vill veta om den är guldhaltig krossa glödga finkrossa och vaska. Det bildas svavelsyra vid glödgningen, gör det utomhus och andas inte in skiten. Om det fanns små guldkorn i pyriten är dom nu lätta att vaska fram...

GuldUgglan

Gulnar det något efter ett dygn eller så på de nya ytorna (oxiderar) så är det också ett tecken på svavelkis.

amazon

Jag har krossat stenarna , och rostat dom i panna över utegrillen och sedan krossat ner dom till saltkorn storlek , och sedan vaskat ur krosset och fick fram lite drygt 0,2 gram guld . Men frågan kvarstår om de är blyglans eller pyrit , när jag krossat dom så är de inget synligt gul färgad pyrit innuti och dom luktar lite starkt , men jag ska krossa mera stenar och återkomma med resultat . Tack för svaren som jag fått , MVH Deny.