Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Trommel funderingar

Startat av GuldUgglan, 02 Februari, 2016, 15:23:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Jag kommer att köra med 2 st Jula 108 lit/min.
Funkar perfekt till min 30 cm ränna med GoldOwl matta, ca 7 grader lutning.
Lagom mycket vatten till det... :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Februari, 2016, 21:35:51
Jag kommer att köra med 2 st Jula 108 lit/min.
Funkar perfekt till min 30 cm ränna med GoldOwl matta, ca 7 grader lutning.
Lagom mycket vatten till det... :)

Låter kanon. För andra som funderar på tumlare vill jag bara säga att den ökar inte fynden utan är bara en stor djäkla sikt. Men kul och effektivt är det. Tror inte någon klara 4-5 kubik om dagen med vanlig sikt och panna.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldUgglan

Det optimala skulle vara om jag på något sätt kan köra trommeln på ett bilsläp med recirkulerande vatten..
Men det kanske är svårt att genomföra på ett bra sätt.
Det är det eviga vattenproblemet.
Det är det som jag har som planer inför nästa säsong. Har ett antal grustag som ligger inom ett guldförande område som jag har tillstånd att tvätta och vaska i.. men inte köra bort något grus.
Problemet är ju att det är torrt som öken flera kilometer runt om...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Isak01

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Februari, 2016, 22:30:16
Det optimala skulle vara om jag på något sätt kan köra trommeln på ett bilsläp med recirkulerande vatten..
Men det kanske är svårt att genomföra på ett bra sätt.
Det är det eviga vattenproblemet.
Det är det som jag har som planer inför nästa säsong. Har ett antal grustag som ligger inom ett guldförande område som jag har tillstånd att tvätta och vaska i.. men inte köra bort något grus.
Problemet är ju att det är torrt som öken flera kilometer runt om...
Om du har trumman på ett släp och en vatentank på några hundra liter så kan du köra cirkulerande så att du kör så att du sätter en mindre balja en balja så att matrialet och vattnet först landar i den mindre och på det störe borar du ett håll ganska högt upp och limar fast det så det slutar nedåt och limar röret till en till balja där du har pumparna för då borde vattnet också vara tilräkligt rent men då behöver du göra så att du inte förlorar så mycket vattnen.

mvh Isak

GuldUgglan

Den lösningen jag tror mest på för min del är att jag fixar en barnpool som kan hålla några hundra liter vatten. Fyller den och använder den som kärl. Har ju en halvmeter nivåskillnad om jag har trommeln på bilsläp som jag kan utnyttja till att försöka avsätta slammet på med olika knep.

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 03 Februari, 2016, 09:25:58
Den lösningen jag tror mest på för min del är att jag fixar en barnpool som kan hålla några hundra liter vatten. Fyller den och använder den som kärl. Har ju en halvmeter nivåskillnad om jag har trommeln på bilsläp som jag kan utnyttja till att försöka avsätta slammet på med olika knep.

Varför inte en IBC-tank. I den kan du ju bygga en avskiljare för skiten.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 03 Februari, 2016, 09:45:08
Citat från: GuldUgglan skrivet 03 Februari, 2016, 09:25:58

Varför inte en IBC-tank. I den kan du ju bygga en avskiljare för skiten.
Japp.. Har funderat på en sån eller två.
Vi har brukat använda sånna för plantbevattning och hyggesbränning i skogen.
Det brukar finnas att få tag på här i trakterna, folk som säljer billigt eller skänker sånna. Vet inte om det är LKAB som omsätter ett stort antal. Ska försöka få tag på ett par.
Barnpoolen hade mest varit för att slammet skulle kunna avsättas på en större yta tänkte jag.
En sån tank på släppet som man fyller så har man ju vatten att fylla poolen med sen :)

olauser

Sån tank på 600 l har ja i garaget när ja lortar med grus. Har en stor bruksbalja i botten på den som slammet stannar i. Funkar bra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk