Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

retorisk fråga

Startat av barasvartsand, 28 Januari, 2016, 15:50:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

barasvartsand

Om man begränsar sig till och i sverige, vad tar längst tid.

§ 1 Att vaska fram 5 gram bestående av mikroguld.

§ 2 Att vaska fram 5 gram bestående av guldnuggets.

Guldbob

#1 utan tvekan, någon picker kanske du hittar men Nuggets som tillsammans blir 5 gram är nog mest tur :'( .
Micro & flakes är dominerande inte bara i Sverige utan globalt.
Ge inte upp hoppet utan fortsätt att gräva...Djupt... :D

Edit, råkade skriva fel nuffra...#1,micro är natuligt vis rätt som ni ser i mitt svar.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Snabbaste för mig är nog att knacka fram 2 ton berg med en guldhalt på 2,5 gram/ton.
Men att få ut guldet ur berget tar lite tid..
Mycket är ju bundet i t ex pyrit.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 28 Januari, 2016, 16:29:16
Snabbaste för mig är nog att knacka fram 2 ton berg med en guldhalt på 2,5 gram/ton.

Svarar du på fråga 1 eller 2?

Pappagoran

Alternativ 1 blir nog snabbaste för att uppnå 5 gram
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Sluiceman Dan

Citat från: Pappagoran skrivet 28 Januari, 2016, 17:07:07
Alternativ 1 blir nog snabbaste för att uppnå 5 gram
Håller med ovanstående talare.

Alternativ 1.  :D
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 28 Januari, 2016, 16:36:35

Svarar du på fråga 1 eller 2?

Det var nog alternativ öhh. 5  ;D tror jag.
Det andra var ju en retorisk fråga och då behövs ju inget svar  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Guldbob

Välkommen till Guldvaskning Granvik eller Ädelfors, där hittar du lätt 5gram på kortare tid än du med handkraft kan processa 2 ton berg >:D
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Citat från: Guldbob skrivet 28 Januari, 2016, 18:01:54
Välkommen till Guldvaskning Granvik eller Ädelfors, där hittar du lätt 5gram på kortare tid än du med handkraft kan processa 2 ton berg >:D

Haha.. Jaaa.. Guldrika marker där med andra ord. :D *biter mig i tungan* (har ju lovat vara snäll)

Tror det var en retorisk inbjudan men tack i alla fall  :D

Guldbob

Citat från: GuldUgglan skrivet 28 Januari, 2016, 18:13:38

Haha.. Jaaa.. Guldrika marker där med andra ord. :D *biter mig i tungan* (har ju lovat vara snäll)

Nää inte retorisk inbjudan och inte speciellt Guldrika marker, men har provat på att knacka berg för hand, 2ton berg tar en j.a tid för hand.
Att ösa grus/dredga i en älv/å/bäck är så mycket enklare och mjukare och på rätt ställe så kan du hitta 5 gram på någon "stund". Kolla Irjus inlägg...
Du är välkommen till Guldvaskning Granvik, skall spara en plats åt dig i kolarkojan.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Citat från: Guldbob skrivet 28 Januari, 2016, 18:29:52
Citat från: GuldUgglan skrivet 28 Januari, 2016, 18:13:38

Nää inte retorisk inbjudan och inte speciellt Guldrika marker, men har provat på att knacka berg för hand, 2ton berg tar en j.a tid för hand.
Att ösa grus/dredga i en älv/å/bäck är så mycket enklare och mjukare och på rätt ställe så kan du hitta 5 gram på någon "stund". Kolla Irjus inlägg...
Du är välkommen till Guldvaskning Granvik, skall spara en plats åt dig i kolarkojan.

Hmmm... Dredga och camp Granvik.... Har förbudet mot motoriserade apparater hävts?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Näpp, men under korta tider mitt på dagen kan jag låta personer testa sina grejor. Ljudvolym är det som hindrar maskiner, jag har sista ordet i vad som är ok oljud.
Jag skrev  "Att ösa grus/dredga i en älv/å/bäck är så mycket enklare och mjukare och på rätt ställe så kan du hitta 5 gram på någon "stund". Kolla Irjus inlägg... " Inte att specifikt att dredga hos Guldvaskning Granvik.
Det skulle dock vara jäkligt kul att dredga vid Stalpet bara någon km bort från Guldvaskning Granvik.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se