Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bästa vaskpannan

Startat av Flygar123, 18 Januari, 2016, 06:36:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Flygar123

Hej! Jag undrar vilken vaskpanna ni rekommenderar, ska köpa en eller 2 till våren då jag ska börja prospektering lite.  :)

johanssonsan

Rekommenderar de pannor du har här i Butiken.

GuldUgglan

Guldströms Klondike är en bra nybörjarpanna. Eller den funkar fast man är proffs också  :D
Sen är det väl inte helt fel med en lite mindre panna som kan vaskas med i en liten vattenbalja hemma. Här i guldforumbutiken finns sånna.
Börja med vanliga runda pannor innan du lärt tekniken sen kan man testa olika andra former.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Flygar123

Okej! Vad tror ni om den här garrett supersluice pannan  som är populär bla i USA.

johanssonsan

Garrett Super Sluice panna är min favorit. Dock tycker jag att man bör börja karriären med en standard 14" panna.
Super Sluice har bredare botten och tar mer grus. Du omsätter mer grus. Blir därför tyngre att hantera.

Gruvfogden

Garrett Super Sluice är min favorit. Lätt att vaska med och det går fort.
Guldströms Klondike Special är nog den bästa allroundpannan för en vettig peng.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Flygar123

Okej! Ska nog köpa en garrett och en vanlig klondike.

Bengan

Garrett Super Sluice Finns ingen panna som är bättre. Det är bara att köpa en och börja träna.

Eucitzen

Detta med vaskpanna är mycket en smaksak.

Min favorit är batea, tätt följt av turbopan.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

iller

Adde Stensfors

När jag konstruerade min panna var målsättningen att det ska bli världens bästa vaskpanna. Efter att ha lärt ca. 35 000 människor att vaska guld visste jag exakt hur jag vill ha min vaskpanna. Jag är nöjd men... en vaskpanna är lika bra som dess ägare är skicklig vaskare, "världens bästa" vaskpanna i händerna av en oskicklig/okunnig vaskare blir också bara skit... 8)

HANNU

Citat från: Adde Stensfors skrivet 18 Januari, 2016, 17:19:01
När jag konstruerade min panna var målsättningen att det ska bli världens bästa vaskpanna. Efter att ha lärt ca. 35 000 människor att vaska guld visste jag exakt hur jag vill ha min vaskpanna. Jag är nöjd men... en vaskpanna är lika bra som dess ägare är skicklig vaskare, "världens bästa" vaskpanna i händerna av en oskicklig/okunnig vaskare blir också bara skit... 8)

Hur lång tid tar det att lära 35000 människor att vaska? Är dom i Sverige?
Har du bild att visa om din panna?
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Adde Stensfors

Jag började med det 1993 i Ädelfors och under en 15 års period avverkade jag huvuddelen, nu är det lite lugnare..Bilder på pannan finns i Köpes -säljes men så här ser den ut: