Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bästa portabla väskrännan för längre vandringar?

Startat av bjorne, 05 Februari, 2013, 20:47:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bjorne

Jag har planerat att leta upp lite avlägsna ställen i sommar att vaska i och letar en lätt och smidig väskränna man enkelt kan bära med sig.
Här är en vaskränna man kan rulla i hop http://www.mygoldpanning.com/rollupportablesluicebox.html
verkar typ vara ett ett avsågat dräneringsrör?
Är det någon som har använt något liknande?

Eller har ni något annat bra tips?

Gruvfogden

En lätt, smidig och bra ränna gör du genom att köpa Guldströms Eldoradoränna i byggsats. Då sågar du själv till den längd och bredd du vill ha. I originalutförande (100 x 30 cm) väger rännan inte mer än att du kan bära den i lillfingret.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

bjorne

Citat från: Gruvfogden skrivet 05 Februari, 2013, 20:55:13
En lätt, smidig och bra ränna gör du genom att köpa Guldströms Eldoradoränna i byggsats. Då sågar du själv till den längd och bredd du vill ha. I originalutförande (100 x 30 cm) väger rännan inte mer än att du kan bära den i lillfingret.

Ok, ja vikten blir ju inget problem med den, men det är väl mer att en fast form blir otympligt att bära med sig.

iller

Citat från: bjorne skrivet 05 Februari, 2013, 21:07:11
Citat från: Gruvfogden skrivet 05 Februari, 2013, 20:55:13

Ok, ja vikten blir ju inget problem med den, men det är väl mer att en fast form blir otympligt att bära med sig.

Skaffa en ryggsäck du an få fast den på bara så är problemet löst :)

Infaustus

Citat från: bjorne skrivet 05 Februari, 2013, 20:47:39
Jag har planerat att leta upp lite avlägsna ställen i sommar att vaska i och letar en lätt och smidig väskränna man enkelt kan bära med sig.
Här är en vaskränna man kan rulla i hop http://www.mygoldpanning.com/rollupportablesluicebox.html
verkar typ vara ett ett avsågat dräneringsrör?
Är det någon som har använt något liknande?

Eller har ni något annat bra tips?

Hej,ja det där är som du säger ett avsågat drenerings rör,finns ett par filmer på youtube som visar hur man gör dom,en såg och varmluft pistol och lite tålamod är allt som behövs,verkar funkar för prospektering om man gör den skälv får då kostar den ju inte många kronor.
Go big or go home.

Eucitzen

Personligen har jag en liten plåt vaskränna på ca 10x30 cm för det ändamålet.
Passar i ryggsäcken.

Men i vanliga fall blir den liggandes hemma, föredrar vask pannan.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Blixten

Själv använder jag mig av eldorado-rännan. Tycker absolut inte att den är otymplig att bära med den ut i naturen..lätt som en fjäder:)
Gräv gräv och åter gräv

bjorne

Ja får nog bli en sådan eldoradoränna i lämplig storlek.