Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Finland 2015 lite GoPro

Startat av Bothner(Kenneth), 31 December, 2015, 03:30:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bothner(Kenneth)

Här kommer lite ihopslängt material från Finland kalla sommaren 2015 i Juli !

HANNU

Härligt @Bothner(Kenneth) . Alltid roligt med en filmsnutt.
Väl bekanta vyer, förutom det under vattenytan.
Förstår inte varför det är förbjudet för oss att dredga. Vad är skadan man kan åstadkomma. Enligt Samerna störs renarna. Fisken tar skada. Och på vilket sätt, frågar jag. Det som händer är att man flyttar gruset några meter, men varje sten och gruskorn hamnar tillbaka till bäcken.
Långt större skada på torr land med alla djupa gropar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

DelsboPeter

Tack Bothner (Kenneth) för filmen.
Nu fick den redan hårt ansatta längtan till Finland en kraftig knuff😃
Tror vi packar snigelbilen och drar.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 31 December, 2015, 07:30:04
Förstår inte varför det är förbjudet för oss att dredga. Vad är skadan man kan åstadkomma. Enligt Samerna störs renarna. Fisken tar skada. Och på vilket sätt, frågar jag. Det som händer är att man flyttar gruset några meter, men varje sten och gruskorn hamnar tillbaka till bäcken.

Vattendrag och bäckar är känsliga mekanismer Hannu. Det är nog bra att det inte är fritt att dredga överallt. Finns ju en känslig bottenfauna som består av andra saker än fisk. Sånt måste alltid värderas högre än de få guldkornen som det kan ge i slutändan. Att dammsuga botten och grumla upp vattnet på känsliga ställen är mer skadligt än att gräva gropar som sedan fylls igen, vilket det ju är tänkt. Visst finns det ju saker som kan hända "på land" också t.ex utlakning av frilagda tungmetaller vilket gjorde att skogsplöjningarna förbjöds på 80-talet. Vi ska vara rädda om den naturen vi har och värdera den mot värdet av guldet vi eventuellt lyckas fånga. Ställer det till större skada än nytta för allmänheten så är det bra om det är förbjudet även i framtiden.
Finns tyvärr inte många positiva exempel på när mänsklig påverkan gjort något gott för våra vattendrag.
Att det "ser illa ut" kan man ju störa sig mer på, men det är ju inte alltid det som skadar mest.
Kalhuggning av skogar kan ju se fruktansvärt illa ut de första åren men återkom efter xx år så kan det i många fall vara en "bättre" natur än innan. Precis som ett trädgårdsland behövs det lite skogsvård ibland för växternas skull.
Skogsbränder är ju idag otroligt nyttiga för miljön, och man bränner ned skogar för naturvårdens skull, det kan ju också se illa ut men är en förutsättning för att vissa organismer skall kunna leva vidare.

Sen att samerna klagar på att renarna störs...tja..
Det är ju skitsaker i sammanhanget. Men så heter det ju alltid. Samernas egen skotertrafik även under kalvningstid bör ju ses över. Finns ju skidor.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Citat från: GuldUgglan skrivet 31 December, 2015, 09:58:42
Citat från: HANNU skrivet 31 December, 2015, 07:30:04

Vattendrag och bäckar är känsliga mekanismer Hannu. Det är nog bra att det inte är fritt att dredga överallt. Finns ju en känslig bottenfauna som består av andra saker än fisk. Sånt måste alltid värderas högre än de få guldkornen som det kan ge i slutändan. Att dammsuga botten och grumla upp vattnet på känsliga ställen är mer skadligt än att gräva gropar som sedan fylls igen, vilket det ju är tänkt. Visst finns det ju saker som kan hända "på land" också t.ex utlakning av frilagda tungmetaller vilket gjorde att skogsplöjningarna förbjöds på 80-talet. Vi ska vara rädda om den naturen vi har och värdera den mot värdet av guldet vi eventuellt lyckas fånga. Ställer det till större skada än nytta för allmänheten så är det bra om det är förbjudet även i framtiden.
Finns tyvärr inte många positiva exempel på när mänsklig påverkan gjort något gott för våra vattendrag.
Att det "ser illa ut" kan man ju störa sig mer på, men det är ju inte alltid det som skadar mest.
Kalhuggning av skogar kan ju se fruktansvärt illa ut de första åren men återkom efter xx år så kan det i många fall vara en "bättre" natur än innan. Precis som ett trädgårdsland behövs det lite skogsvård ibland för växternas skull.
Skogsbränder är ju idag otroligt nyttiga för miljön, och man bränner ned skogar för naturvårdens skull, det kan ju också se illa ut men är en förutsättning för att vissa organismer skall kunna leva vidare.

Sen att samerna klagar på att renarna störs...tja..
Det är ju skitsaker i sammanhanget. Men så heter det ju alltid. Samernas egen skotertrafik även under kalvningstid bör ju ses över. Finns ju skidor.

Nu är inte jag hur dum som helst heller, tror jag. Visst finns det känsliga vatten, men nu tog jag opp våran bäck i Findland där vi inte får dredga. Konstaterat är i tillståndet, om jag rätt kommer ihåg, att vårfloden jämnar ut allt.
En HB som inte släpper till en bassäng eller är för nära bäcken, där du, blir det grumligt vatten i bäcken.

HANNU

Nu är inte jag hur dum som helst heller, tror jag. Visst finns det känsliga vatten, men nu tog jag opp våran bäck i Finland där vi inte får dredga. Konstaterat är i tillståndet, om jag rätt kommer ihåg, att vårfloden jämnar ut allt.
En HB som inte släpper till en bassäng eller är för nära bäcken, där du, blir det grumligt vatten i bäcken.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 31 December, 2015, 11:19:18
Nu är inte jag hur dum som helst heller, tror jag. Visst finns det känsliga vatten, men nu tog jag opp våran bäck i Finland där vi inte får dredga. Konstaterat är i tillståndet, om jag rätt kommer ihåg, att vårfloden jämnar ut allt.
Vet att du inte är dum Hannu  :D
Vet att du gillar vår natur också så du förstår nog.
Men jag skrev mer för de som inte alltid tänker på annat än guld och gröna skogar  ;D
Kan ju vara nyttigt i ett sånt här forum att visa att vi tänker på miljön också för utomstående läsare.
Bra att du tänker på HB, och även bäckrännor för den delen. Minimera skadorna.
Är inte så säker på att vårfloden kan jämföras med dredgning. Lika sannolikt som att vårfloden skulle flytta runt en massa guld i bäckarna, vilket det knappast görs. Guldet finns där vårfloden inte kommer åt det, åtminstone den allra största delen.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

vedboden

tack bothner   kenneth för en trevlig film. i diskussionen om att störningarna o grumlandet av bäcken är min åsikt att de är små och mycket  lokalt. Samtidigt vill jag tacka alla mina vänner för den goda gemenskapen vi har som guldgrävare och önska alla ett mycket gott 2016 med  mycket guld i pannan. hadebäst pelle vedboden

GuldUgglan

Citat från: vedboden skrivet 31 December, 2015, 15:13:27
tack bothner   kenneth för en trevlig film. i diskussionen om att störningarna o grumlandet av bäcken är min åsikt att de är små och mycket  lokalt. Samtidigt vill jag tacka alla mina vänner för den goda gemenskapen vi har som guldgrävare och önska alla ett mycket gott 2016 med  mycket guld i pannan. hadebäst pelle vedboden

Detsamma!  :)

Ju färre eller mindre dregar desto mindre och lokala blir ju givetvis störningarna.
I USA finns ju en del vattendrag som blivit rätt förstörda för att de dregats mycket. Där var det väl mer fritt förr men är nu totalförbud... Hittar dock inte exempel nu så vi får väl sätta det i "har jag hört" facket. I vilket fall så ska vi nog hålla oss till lagar, tillstånd och regler tycker jag. Oavsett hur skoj det skulle vara att få dredga fritt var man vill.

Edit.DD  Saknades ett par D i texten..

olauser

Jo, de är ju stor skada i vissa fall å stöka å bråka med fiskar å organismer. Men i dom fall som de lärda ska vända ut å in på botten för att firrarna ska må som fisken i vattnet ska de ju vart kul å få leva lite rövare på deras bekostnad.[emoji3].

Skickat från min iPhone med Tapatalk