Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vilken kvarts ?

Startat av Campingen, 22 November, 2015, 15:14:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Campingen

Har hittat denna stuff (30kg) och den innehåller vad jag vet Amazonite och nån typ av glimmer? men kan någon se vilken kvarts det genomskinliga är? Rökkvarts ? Mjölkkvarts? Bergskristall?  :)

ulzaka

Jadu väldigt svårt att se, skulle gissa på rök kvarts eftersom amazonite ofta uppkommer I magmatiska stenar med rök kvarts, orthoclase Och albit, glimmeret kan vara pyroxene Eller albit som är vanliga I magmatiska stenar Och den gröna färgen kommer igentligen inte från koppar som många tror Utan från lead Och vatten som sipprat in I feldspar kristallen, inget som är farlig så länge du inte slickar på den! Men kolla genom ett förstorings glas så kan du säkert lista ut med säkerhet. Vart hitta du stenen?
Ha de gött!

Campingen

Hej Tack för ditt svar !
Jag har gissat på rökkvarts också men är ingen expert på detta. Ja men det stämmer att amazoniten innehåller bly men att det var lite "farligt" att slicka på den visste jag inte.  :o
Stenen är från min tomt så utanför Vänersborg.

Eucitzen

Stämmer bra, rökkvarts. Glimmret är förmodligen muskovit (vitt-aktig) alternativt biotit som är mörkbrun eller i det närmsta svart.. (svårt att avgöra färgen på bilden)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ulzaka

Är inte muscovit ganska vanligt I en sten med amazonite, eftersom muskovit är förekommande I metamorfism Och amazonite kommer ju från en vulkanisk altivitet, biotit skulle jag också gissa, men enligt den information som jag har kommer dem ofta inte med amazonite?

Eucitzen

Citat från: ulzaka skrivet 25 Januari, 2016, 22:41:50
Är inte muscovit ganska vanligt I en sten med amazonite, eftersom muskovit är förekommande I metamorfism Och amazonite kommer ju från en vulkanisk altivitet, biotit skulle jag också gissa, men enligt den information som jag har kommer dem ofta inte med amazonite?

Muskovit & Biotit tillhör glimmer gruppens mineral -  vanligt även i vulkaniska bergarter.
Dom förekommer relativt ofta i pegmatit som ju amazoniten ofta associeras med. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Campingen

Jag vet inte ifall det är biotit eller glimmer, är ingen expert, men efter kikat på bilder på biotit så verkar det vara glimmer eftersom den är lite ljusare. Har även hittat denna sten som verkar vara samma material ?

GuldUgglan

Glimmer är egentligen ett samlingsnamn för flera mineral.
Biotit och muskovit är de vanligaste.
Biotit är svart men kan ha guldaktig färg då den vittrar
Muskovit är silvrig
och det finns några till.....
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Campingen

Jag menade egentligen Muskovit när jag skrev glimmer, trött så här på kvällen  :P