Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Filter för recirkulerande system

Startat av GuldUgglan, 18 November, 2015, 15:10:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Ett av mina scenarion ser ut så här:
Grustag, inget vatten i närheten. Jag har tänkt bygga upp ett recirkulerande system på ett bilsläp som jag ju kommer till grustaget med.
2x12volt julapumpar med ca 200 lit/min tillsammans. 210x30 cm ränna med goldowlmatta. Begränsad vattenmängd.
Skölja materialet innan man processar det är en tanke jag haft. Får bort det värsta då kanske. Men sköljvattnet är ju begränsat det med.  Bör kunna köra flera hundra liter material innan vattnet blir för skitigt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Förkoncentrator som tål skitigare vatten, där grövre material än 1 cm sållas bort och resten blir rent hade ju varit bra kanske. Hmmmm...
Idéer någon?

Jag har tidigare tänkt på ett rent trommel system men vattnet skitas ju ner ändå.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Guldbob

För mig är en förkoncentrator precis vad det låter som. Tar bort grövre/finare material som med största sannolikhet inte innehåller något guld.

För grövre material är sikt eller trommel en typ av förkoncentrator.
Om man kunde övervaka utsläppet med en metall/guld detektor på ett enkelt sätt så vore det optimalt. (skall kika på en lösning för detta)

Som förkoncentrator av det siktade materialet är en quicksand/Fluid Bed variant lämplig då detta
tar bort det lättare materialet såsom sand och lerpartiklar. Bara det tyngre materialet blir kvar. Men det löser inte problemet med ett Filter för recirkulerande system för inomhusbruk, då smutsvattnet måste bort/renas om det blir riktigt skitigt. Frågan var ju hur vi kan lösa detta.

En quicksand/Fluid Bed förkoncentrator se är mycket lämplig att köras inomhus vintertid i en balja om inte materialet är för lerigt/skitigt. Mao perfekt för att köra igenom dredgekoncentrat eller paydirt som vintersyssla.

Tips: se vinterprojekt på forumet http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=3797.msg33710;topicseen#new
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Inomhus eller utomhus bruk spelar ju egentligen ingen roll, inomhus har man ju tillgång till att byta vatten emellanåt.

Guldbob

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Citat från: Guldbob skrivet 20 November, 2015, 14:47:39
Jag är emot att använda kemikalier i allmänhet men...
Har någon provat denna?
http://www.rosewindminingsupply.com/Gold-Mining-Supplies-Tools/Water-Treatment/CLAY-GONE

Har väl läst om det men vet inte hur bra det är..  Funkar kanske likvärdigt som spolglans??
Eller diskmedel.

Guldbob

Clay-gone är Natriumsilikat kallas även vattenglas och fungerar tydligen utmärkt som vätningsmedel/flockmedel det är det de tydligen använder som den dyra guldvaskningstenesid som fins att köpa, vi använder spolglans/diskmedel men Natriumsilikat är hejdlöst mycket effektivare.
Skall gå att köpa i färgaffären. Skall köpa lite i morgon och testa på baljan med lersand jag har sedan i tisdags. Nitor verkar ha.
Återkommer med info om hur det fungerar.

Var på färghandeln i byn, slut på Vattenglas men de tar hem till onsdag. Tyvärr är jag i söderhavet då så testen får vänta några veckor.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Guldbob

Nu har jag äntligen testat olika produkter för att se hur väl de fäller ut partiklar ur vaskmaterial.

För att få testet så lika som möjligt så tog jag ca: 0.5 liter med grus och blandade det rejält med vatten, detta resulterade i en tämligen brungrå sörja fyllde på 4st plastmuggar med 2dl var av sörjan.
Jag gjorde i ordning 4st sprutor med vardera 1gram tensider och sprutade i dem i plastmuggarna och rörde om.
Blandningen är således 1/200 viktmässigt.

I mugg #1, 1gram Spolglans från ICA.
I mugg #2, 1gram Yes handdiskmedel
I mugg #3, 1 gram med Natriumsilikat (vattenglas)
I mugg #4, 1 gram lika lösning av spolglans och Natriumsilikat

Bild 1 visar före tillsats av tensider
Bild 2 visar efter ca en timma (redan här kan man se skillnad om än bara lite)
bild 3 visar efter 12 timmar

Helt klart så är #1 som är Spolglans och #2 som är Yes bäst resultat, de går inte att särskilja.
Skillnaden mellan Spolglans och Yes är att Yes skummade kraftigt och behöll skummet i ca: 6timmar.

mugg #3 och #4 visa även de samma resultat vilket är lite lustigt då #4 innehöll Spolglans och vattenglas borde det fungerat lite bättre än #3 men tydligen så slogs Spolglansen ut av Natriumsilikatet.

Referens muggen, ej på bild så liknar den #3 och #4.

Sammanfattning:
Spolglans är bäst att använda för att fälla ut partiklar i vatten.
Yes fungerar lika bra som spolglans med nackdelen att det skummar både länge och rejält.
Natriumsilikat (Vattenglas), fungerar dåligt i detta test.
Natriumsilikat blandat med spolglans fungerar även det dåligt.

Inget vetenskapligt test men ett test ;D, Natriumsilikat kanske fungerat bättre i högre koncentration men jag ville testa med låga nivåer då dessa kemikalier kommer att användas i bäckar och natur.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Intressant test @Guldbob.
Nu sitter jag och funderar på den praktiska användningen.
I ett återcirkulerande system har det ju ett syfte men ett sådant system blir något stort och otympligt om det ska kunna svälja någon nämnbar mängd. Det blir enligt mig ett system som matas med sked eller en liten skopa.
Om tanken är att det ska användas till fan vaskning av koncentrat så har man i så fall taskiga grejer från början om man får med så mycket lera i koncentratet.
Om man nu vill gräva ordentligt på marker med mycket lera/silt så är det långa rännor som gäller om man nu vill kunna köra igenom några ton per dag.
Som sagt intressant test men hur ser det ut i praktiken? 
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Guldbob,
Provat såpa? Det rengör ju genom att emulgera smutsen, skulle teoretiskt kunna funka.

Annars brukar en strumpbyxa (sno frugans!) funka på röret. Bara skaka av leran när det börjar sätta igen... Såvida man inte kör ren lera.
Då behövs annat.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Skulle vara intressant att jämföra spolglans med dyrt tensidmedel som saluförs för guldvaskning.
Ytspänning och "flockningförmåga" i test kanske är lika, eller kan det skilja där måntro.

Guldbob

Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Januari, 2016, 11:14:55
Intressant test @Guldbob.
Nu sitter jag och funderar på den praktiska användningen.
I ett återcirkulerande system har det ju ett syfte men ett sådant system blir något stort och otympligt om det ska kunna svälja någon nämnbar mängd. Det blir enligt mig ett system som matas med sked eller en liten skopa.
Om tanken är att det ska användas till fan vaskning av koncentrat så har man i så fall taskiga grejer från början om man får med så mycket lera i koncentratet.
Om man nu vill gräva ordentligt på marker med mycket lera/silt så är det långa rännor som gäller om man nu vill kunna köra igenom några ton per dag.
Som sagt intressant test men hur ser det ut i praktiken?
Du har helt rätt, i praktiken så är det nog en centrifug, långa rännor eller utfällningsdammar som gäller om det intebara säger foof och alla partiklar faller till botten men tror inte vi är riktigt där ännu.
Som test, så vore ett ytspänningstest kul att göra.
Ge gärna förslag på tensider att testa och var man får tag i dem. De bör även vara billiga. Så skall jag försöka göra enjämnförelse test.
I dag använder nog de flesta spolglans eller diskmedel, kanske vi kan hitta något bättre :)
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Det jag använt rent praktiskt är spolglans, diskmedel och flytande tvål. Flytande tvål har jag brukat använda i skogen ibland, de övriga enbart vid finvaskning.