Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

En intressant stuff?

Startat av Glimmer, 19 Oktober, 2015, 16:26:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Har hittat denna stuff, Falkon MD20 indikerar ett konduktivt material i den mörkare grå delen av stuffen.
Någon som kan tipsa om vad det kan vara, är någon idé att gå vidare med att analysera och i så fall vad kan jag göra själv?
/Glimmer

Boppster

Jag kan inte se några bilder. Har det månne blivit fel vid uppladdningen?

Eucitzen

Det är svårt att se på bilderna. Förmodlingen bäst att se i person. Men kolla upp om det är vanligt i området eller om du hittat undantaget. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldbob

Krossa den och kör i vaskpannan.
Är den magnetisk?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Häng en bra magnet i ett snöre och kolla om magneten attraheras av stufen. Indikerar i så fall magnetit.

GuldUgglan

Luktar det vitlök när du skrapar lite?
Jag fick en vibb av arsenikkis när jag kollade en bild.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Glimmer

Citat från: johanssonsan skrivet 19 Oktober, 2015, 18:21:59
Häng en bra magnet i ett snöre och kolla om magneten attraheras av stufen. Indikerar i så fall magnetit.

Har nu testat med neodymmagnet, stuffen är ytterst lite magnetisk som jag bedömer det.
Magnetit är väl en oxid, och som jag tolkar det så skulle Falcon ge negativ signal vid oxider, alltså signal vid rörelse bort från stuffen?

/Glimmer

Glimmer

Citat från: GuldUgglan skrivet 19 Oktober, 2015, 21:22:32
Luktar det vitlök när du skrapar lite?
Jag fick en vibb av arsenikkis när jag kollade en bild.

Googlade lite, Arsenopyrit och guld är tydligen inte så ovanligt tillsammans :)
Är det ohälsosamt och krossa och vaska stuffen om det nu är Arsenopyrit :o

/Glimmer

GuldUgglan

Är den lite magnetisk så är det troligen magnetkis (pyrrhottite), om det inte är magnetit. (järnmalm)
Inget annat bör vara magnetiskt (påverka en magnet).
Kan vara lite koppar i den också.

CitatÄr det ohälsosamt och krossa och vaska stuffen om det nu är Arsenopyrit
Är det farligt att korsa en trafikerad gata i Rom? - Kan vara om man har otur eller inte gör det på rätt sätt..
Men man dör ju oftast bara en gång...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Glimmer

Citat från: GuldUgglan skrivet 20 Oktober, 2015, 21:00:32
Är den lite magnetisk så är det troligen magnetkis (pyrrhottite), om det inte är magnetit. (järnmalm)
Inget annat bör vara magnetiskt (påverka en magnet).
Kan vara lite koppar i den också.

CitatÄr det ohälsosamt och krossa och vaska stuffen om det nu är Arsenopyrit
Är det farligt att korsa en trafikerad gata i Rom? - Kan vara om man har otur eller inte gör det på rätt sätt..
Men man dör ju oftast bara en gång...

Tack för svar!
Jag skall försöka krossa lite mer av den nästa vecka och se vad som döljs, i bästa fall är det något som glimmar i värsta fall något som luktar vitlök ;)

/Glimmer

johanssonsan

Förakta inte vitlöks doften. Arsenik associeras gärna med guld.