Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Anticimex har jobb i morron!!!

Startat av Pontus Schröder, 27 September, 2015, 18:59:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pontus Schröder

Vilken dag!
Den börjar nästan som vanligt, upp tidigt men somnar på soffan kort efter igen då de vart sent igår som chaffis!
Vid 11 väcker frun mig å ungarna då de var frukost.
Då fick jag ta död på dagens första geting som jag bara trodde förirrat sig in via något öppet fönster, efter en stund hittade jag 2 till i ett fönster men tänkte inte mer på det.
Dottern stannade hemma med sin kompis då jag for till grannbyn med de andra i familjen, men när jag väl kom hem berättade kompisen till dottern att de "DÖDAT" 2 getingar :D, därefter fick jag en chock då jag kom in på toaletten! Mot fönstret fanns 12 getingar! Trots att är småskraj för dem så toga jag mig an utmaningen att gå in å slåss med dem... När alla var döda & jag klarat mig från deras bakdel skriker frun på mig från övervåningen, men herregud tänker jag när jag ser vad hon skrikit om 15+ de var de jag han räkna till innan jag började slå ihjäl dem med! Ja jag klarade mig denna gång igen, men då jag gick ner på toan igen så hade de kommit ytterligare 5 getingar. När jag slagit ihjäl dem med så började man fundera var i h.....e kommer de in?! Så tog en hyfsad ren sko & slog på väggen ovan fönstret, men de kom inga getingar, de ville inte visa sin väg in. Ja jag gick runt i huset nu å kollade fönstren å hittade några i köksfönstret, sen då jag åter kom in i vårat sovrum var fönstret åter fyllt med ett tiotal getingar. Ja jag som normalt är rädd för dem gick på som jag aldrig gjort annat innan...
Därefter började jag med maten & växelvis gick & spanade efter getingar, men de hade lugnat ner sig ganska mycket, fann ibland mellan 1-3 st då jag gjorde "ronden". Sedan efter maten fann man inget mer & skakade ur samtliga sängkläder för man vill ju inte ha en överraskning då man lägger sig... Nu har mörkret fallit & man känner sig "trygg" igen till i morron då de ljusnat! Men då har ungarna hunnit till skolan & jag har nog troligen även hunnit ringa Anticimex också.

Hoppas morgondagen inte blir lika svettig som denna eftermiddag...
Gör mer än din nästa så slipper den anse att du är lat.

maxibazze (Max)

Är också rädd för dem där... Ut och vaska lite för att lugna nerverna :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Pontus Schröder

Ja jag tänkte de, eller jag har varit lite kluven på vart jag ska åka på måndag efter telefonsamtal.

Jag har några alternativ som jag gått å grunnat på sedan i fredags som nästan fått mig att önska att helgen gick lite fortare så man kunde sticka ut igen.
Hade en fundering på att åka till Ramundberget å kolla in koppargruvorna, eller kolla in ett nytt område som jag var till i veckan som visade intressanta block. Dock är detta område fysiskt ansträngande för mig då min nästa plan var att ta mig till berg i dagen med rasbranter. Vilket innebär tät lågvuxen terräng med en nivåskillnad på ca 300 meter.
Annan plats jag funderade på är att ta mig till annat område med intressanta block & mikroskopiska guldkorn vaskade i grusvägens dike. Där tänkte jag ta mig norr om de hårt packade isälvsmaterial som finns där & ta några hinkar morän att vaska.
Sista platsen jag hade i åtanke är en häll med grönt material som är hårt & bitvis påminner den om grön kvarts & annat grönt material som inte är som kvarts & undersöka detta lite närmare. Fann den vid en felnavigering & kollade inte så noga då  :P

Men de är några timmar kvar innan jag måste ha bestämt mig om vart jag far...

maxibazze (Max)

Det med mikroskopiska guldkorn verkar intressant, isälvssediment tycker jag är häftigt, har vaskat någon gång i det vilket gav enormt med svartsand.

Pontus Schröder

För mig känns de inte som de primära materialet trots att de är rostigt på sina ställen. Har vaskat ur detta närmast stenhårda material, smulat ner utan att hittat något annat än svartsand. De är som ett lock på de undre materialet.
De som är mer intressant är kvartsen med blåsrum där de saknas material eller är fyllda med rost. dessa är inte avrundade heller så de är inte transporterat av isen särskilt långt. Ett av kvartsblocken som är nästan under jord är 30-40 cm i diameter av den synliga delen.

Pontus Schröder

Efter att ungarna gått på skolan for jag själv iväg till Ramundberget igår, upp till gamla gruvorna.
Men helsike vilken backe, höll på ta kål på mig innan jag ens var framme... Skakis å spagettiben på vägen hem så var tacksam över farthållaren på bilen.
Stannade till i Hede å tog en lunch på LK med Annica med en varsin paj.
Väl hemma kom sotaren som fick lite hett om öronen då han var vid skorstenen, han fick besök av getingarna som inte gillade hans närvaro.
De igår var de inte lika farligt, "bara" 18 st i sovrummet & 4 på toan, men verkar komma nya lite då å då. Dock verkar de lite mer medvetna om vart de flyger  :(. På torsdag kommer Anticimex i alla fall :)
När Louise kom hem fick hon guldfeber  :D.
Stufferna jag hittat var fulla med kopparkis, men för henne glimmade de GULD!!!
Å nu ville hon dit å plocka hon också!  :D.

Idag så ska Annica in på sjukan i Östersund så jag följer med, jag kan ju alltid dra en panna på Rödön medans hon är upptagen där  :D.

maxibazze (Max)

fina stenar, se om du kan hitta något bra rinnande vatten i närheten :)

Pontus Schröder

Har ju Ljusnan då den inte är så stor å djup & med fina meandrar nedströms, här är det kristallklart vatten & inte så djupt heller.
Men man kan nog inte vara så anonym för den går längs vägen stora delar. Men den har "drömbankar" så här långt norr ut :D

maxibazze (Max)

Fina bankar, sällan man ser sånt i södra Sverige tycker jag. går säkert att hitta ställen där man får va i fred, alternativt så finns det säkert någon mindre bäck som rinner i skogen.

newstream

Ja på Rödön har det bivit många gjorda gropar, men ännu inte hittat något utav det ädla,
så de e bara å gräva sig vidare [emoji2]
Bristen på vatten i bäckarna gör det hela lite jobbigare.
Spade, ett undervärderat redskap.

Pontus Schröder

Jo brist på vatten är inte roligt, brukar ändå bli att man tar med sig grus hem då för att vaska de hemma. Just bristen på vatten har gjort att man gjärna blockletar i potentiellt intressanta områden & gör provgropar där man finner intressanta stuffer.

Nu vart de inge Rödön för mig ändå eftersom frun fyllde ut min dötid med andra saker  :P
Däremot var jag ner till Bollnäs i onsdags & gjorde en blixtvisit vid Järvsös gruvfält. De 2 hål som jag besökte måste ha varit igenfyllda då platsen var given & lätt att hitta. Så i oktober är de dags för nästa resa neröver & då kan jag kolla in nya hål.