Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hur ömtåligt är vaskguld?

Startat av Boppster, 12 Augusti, 2015, 00:14:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Boppster

Hej,
Frågan är, kan en  guldflaga enkelt gå sönder när man tar upp den?

Varför jag frågar är för att jag såhär mitt natten tänkte jag skulle testa min vaskteknik med det där röret med 10 små guldbitar i som man får med från guldströms.se. När jag började med att finvaska det som var i röret så blev det som förväntat 10 bitar i pannan. Nöjd med att jag verkar göra rätt på det så tog jag upp guldet och fyllde på pannan med grus/sand som jag tog med i en hink från en bäck jag vaskade i Dalarna förra veckan. Det var bara typ 1 liter som jag tog med för att just öva vaskning hemma. Jag petade ner guldet på olika ställen. När jag nu kom ner till finvaskning så hittade jag 12 bitar. Det verkar osannolikt att jag skulle fått med guld på ett spadtag, men jag blir osäker på om det är guldströms guld som gått sönder eller inte. Jag har gjort om 3 gånger och alla bitar beter sig som guld och de ser alla ut som guld.

Nugget

Citat från: Boppster skrivet 12 Augusti, 2015, 00:14:21
Hej,
Frågan är, kan en  guldflaga enkelt gå sönder när man tar upp den?

Varför jag frågar är för att jag såhär mitt natten tänkte jag skulle testa min vaskteknik med det där röret med 10 små guldbitar i som man får med från guldströms.se. När jag började med att finvaska det som var i röret så blev det som förväntat 10 bitar i pannan. Nöjd med att jag verkar göra rätt på det så tog jag upp guldet och fyllde på pannan med grus/sand som jag tog med i en hink från en bäck jag vaskade i Dalarna förra veckan. Det var bara typ 1 liter som jag tog med för att just öva vaskning hemma. Jag petade ner guldet på olika ställen. När jag nu kom ner till finvaskning så hittade jag 12 bitar. Det verkar osannolikt att jag skulle fått med guld på ett spadtag, men jag blir osäker på om det är guldströms guld som gått sönder eller inte. Jag har gjort om 3 gånger och alla bitar beter sig som guld och de ser alla ut som guld.

Det låter som glimmer, det går sönder om man bryter det men det gör inte guld.

Kolla med att trycka på det med en nål, går det sönder så är det glimmer.  Det har också lite annan färg i ljus/skugga.

Bra övning!!!!!
/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Kimmen

Sonen skulle finsjustera vaskrännan (le-trapen) hällde i EN spade grus!Tog ett spadtag på ytan fick ett stort guldkorn som la sig före första fällan,så har man tur så har man...hände i våras
Mvh Kimmen

Boppster

Jag har kollat bitarna med lupp 10x och 50x samt med nål och alla är guld. Även om jag starkt misstänker att det är ett par av de ursprungliga 10 som gått sönder så måste jag nog åka tillbaka till den där bäcken och vaska mer. Kärt bekymmer. :)