Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Liten grusås

Startat av Zap, 20 Juli, 2015, 20:46:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Zap

Jag har tillgång till en liten grusås vid en sjö i Kronoberg, men är osäker på var man skall börja undersöka åsen.
Den sticker upp ca 2m över sjön, är sådär 50m lång och ligger i nord-sydlig riktning. Jag har grävt lite på måfå utan att hitta annat än blandad grus och lite svartsand. Förmodligen så ligger botten på åsen under vattenytan.
Är det bäst chans att hitta något i södra änden?

johanssonsan

Inget är givet så gräv i båda ändarna. Gräv djupt och var vaken för mörkare, gärna rostiga lager.

vaskaholic

Citat från: johanssonsan skrivet 20 Juli, 2015, 21:19:15
Inget är givet så gräv i båda ändarna. Gräv djupt och var vaken för mörkare, gärna rostiga lager.
Vad är det med mörkare rostiga lager för jag hittade ett ställe med sådant fanns även helt röd sand grus.
Skitvaskning på er.

rainman1618

Citat från: vaskaholic skrivet 21 Juli, 2015, 08:11:22
Citat från: johanssonsan skrivet 20 Juli, 2015, 21:19:15
Vad är det med mörkare rostiga lager för jag hittade ett ställe med sådant fanns även helt röd sand grus.
röd morän är klart intressant.
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

vaskaholic

Citat från: rainman1618 skrivet 21 Juli, 2015, 08:23:35

Ok har hittat 2 sådana ställen det ena har sån färg nästan högst upp ska jag gräva där eller längre ned djupare.
Skitvaskning på er.

rainman1618

Citat från: vaskaholic skrivet 21 Juli, 2015, 09:57:00
Citat från: rainman1618 skrivet 21 Juli, 2015, 08:23:35

Ok har hittat 2 sådana ställen det ena har sån färg nästan högst upp ska jag gräva där eller längre ned djupare.
pröva på 0,6 meter samt 1,2 meter så länge du har klar röd färg-rostfärg är det bra tecken . pma johanssonsan han är kunnig
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

klyvar

Det som är bra med rullstensåsarna för en guldgrävare är att dom ofta är ganska lättgrävda. Det som är dåligt för en guldgrävare är att man sällan/nästan aldrig hittar guld där. Mitt råd är offra istället energin på bäckar eller åar eller där dom tidigare runnit. Vattendragen ska ha sten eller grusbotten.