Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mindre lyckade irrfärder i skog och mark..

Startat av GuldUgglan, 03 Juli, 2015, 12:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

När man läser forumet om fynd som många gjort så låter det så enkelt att vaska guld.. Bara åka ut till något ställe och gräva upp skiten..
Visst är det så många gånger men vissa dagar vill det sig inte riktigt, tror nog de flesta lagt ner massor med tid på bommar innan fyndet gjorts.. Men det är inte lika ofta sådana guldvaskningar kommer fram här på forumet.

Igår var jag och min bror till ett område..eller egentligen blev det 4 områden till slut.
Första området vi åkte till har jag kartprospekterat i vinter och nog prioriterat som ett av de hetaste områdena.
De geologiska förutsättningarna är kanon, och rapporter från guldkartor och prospekteringsrapporter visar att här borde guldet ligga.. När vi kom fram till bäcken så fanns det inte så väldigt mycket vatten i den.. okej.. det är är ju en nackdel, men värst var att vi hittade inget grus i bäcken.. bara stora stenar och marken kring bäcken bestod av överväxta stenskravel med tunt lerigt marktäcke, vi rörde oss längs bäcken och sökte på flera ställen..samma sak överallt. OK.. jag hade en annan bäck ett antal kilometer ifrån som är större, som andra alternativ.. Men där var det precis samma visa.. Bara stora stenar i bäcken och inget grus fanns att finna..

Vi bestämde att vi åker en mil och kollar ett annat "hett" område som jag också under vinterns kartprospekteringar lagt som prio 1 på..... Vi hittade flera gamla borrhål som SGU sänkt under flera års tid, och jag visste att på XX,XX meters djup i det här hålet finns det guld.. 50 meter ifrån rinner en liten bäck och fler borrhål med guld finns på andra sidan bäcken.. MEN den här jävla bäcken var likadan som den förra.. bara övervuxet stenskravel med tunt jordtäcke, och i bäcken bara stora stenar.. Vi testade flytta oss några kilometer uppåt efter bäcken, men området såg likadant ut där..*suck*
Under en dags prospektering på 4 områden hittade vi inte många deciliter grus att vaska.. rännorna fick ligga kvar i bilen hela dagen och det vi fick upp med vaskpannorna var ett par teskedar koncentrat.

Jag har fått stryka 2 av mina hetaste områden jag kartprospekterat i vinter.. trots allt sett perfekt ut på rapporter och kartor, med bäckar om går igenom både moränmark och isälvssediment och annat..
Man kan aldrig veta innan man varit på platsen hur det ser ut.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Tjirogadd (GTW-MK)

Trots att jag så nyligt som förra året började med detta så låter det mycket bekant.
Under en dag förra sommaren avverkade vi ca 18 mil totalt i jakt på bäckar med tillräckligt med vatten i och bra bottnar att gräva i. Fanns det tillräckligt med vatten att vaska i så slutade det ändå i att det sista i pannan bara var svartsand. Och blev man inte trött på att ändå göra ett nytt försök på ett annat ställe i bäcken så var det tillslut den väldiga mängden mygg som fick en att avsluta sökandet.
Nu i år är det mer vatten i bäckarna. Men har lyckan varit bättre? Mjääh. Bara svartsand där botten är bra att gräva i, och ju högre upp efter bäcken man kom desto forsigare blev vattnet iom att stenblocken blev större och fallhöjden likaså. Tankarna på att införskaffa hjulgrävare var inte långt borta.
Då vi grävde ur en slänt vid sidan av bäcken hittade vi dock ett suspekt korn.
Hittar man inget i början så blir man ju lätt lite tveksam om det är värt att gräva djupare.
Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen. M.a.o. bör man nog se till att man vet att det man vill ha verkligen har en möjlighet att finnas där.
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

Osmiridium

Håller också med om detta, har själv lyckats avverka ett större antal timmar i Emåns dal och såväl nutida som forntida tillopp till den. Om det nu har landat så mycket guld som det verkar i en strandbank i Ädelfors, borde det väl finnas en källa till detta och andra heta ställen... Hittills har den där raka linjen av mängder med guld dock inte dykt upp  O:-)

Men det är ju egentligen äventyret som är det bästa, att testa sina kunskaper och lära sig mer om såväl geologi som kemi och vår fantastiska planets historia! Jag har följt glaciärfloder som varit torra i tusentals år med rundade stenar avlagrade många höjdkurvor ovanför Emåns nuvarande fåra, och grävt mig ned till "bedrock" på sina ställen och skrapat upp all sand i dess ojämna yta. Även borrat mig ner drygt två meter djupt med jordborr, vilket faktiskt funkar i morän så länge ingen bumling dyker upp... Och även om något enstaka micro är det enda som funnits kvar i pannan, så har det varit en fantastisk resa!

Intresset har ju dessutom vuxit till alla möjliga mineral därefter, nu i dagarna tänkte jag försöka hitta lite sällsynta jordartsmetaller så fort pollenallergin har lugnat ned sig lite  :'( Har också hittat ett nytt ställe att gräva i en annan ände av Emåns avlagringar, precis nedströms några vad jag anser högintressanta berg, den här gången blir det säkert guld i rännan ...  O:-)

Fortsätt jaga! Om det inte finns vaskbart material i nuvarande bäck kanske det finns runtomkring, förresten. Jag grävde ur en liten vittrad kvartsgång i ett berg nyligen för att vaska den, och även om det mesta var ganska grovt grus så blev det faktiskt en panna med sand kvar efter att ha siktat en hink med material! Så gräv och sikta, så ska du se att det blir lite material även om det inte är så klockrent som att skotta sand i bäcken. Det värsta är allt det biologiska materialet som följer med, men finns det en bäck i närheten går det ju att skölja bort  ^-^

maxibazze (Max)

Det där med Emån låter ju tråkigt, slänger ved i brasan på teorin om att gropen är "kryddad", men det vill vi ju inte tro :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Gruvfogden

Behövs ingen mer ved på den brasan. Den brinner bra ändå ????
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

maxibazze (Max)

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/