Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad var det jag hittade på cykelturen?

Startat av Osmiridium, 17 Juni, 2015, 01:12:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Osmiridium

Hej på er, guldgrävare!

Var ute på en lång cykeltur igår i mörkaste Småland och valde av en slump att köra ned för en skogsväg jag aldrig tidigare hade besökt. Längs denna väg syntes urberget här och där, med skiftande karaktär och lockelser som synliga kvartsådror. Humöret var på topp och inte ens en armé av knott kunde stoppa mig från att spana in vad denna nya berggrund hade att erbjuda. Jag undersökte en kvartsåder men denna var likt många före den helt utan några intressanta mineral. Kunde där inte åtminstone varit ett litet guldkorn nånstans? Två kvartsbitar åkte i alla fall ned i ryggsäcken, kanske skulle guldet växa till sig på vägen hem.

Historien hade kunnat sluta där som så ofta hänt förr, men även om knotten och myggbetten gjorde sitt bästa för att jaga bort mig så tog jag mig ett stycke längre bort. Här var berggrunden av en helt annan karaktär, och efter en stund upptäckte jag något som fångade mitt intresse: ilsket blå inslag i stenen, kvarts?, dock i väldigt små bitar. Nyfiken som tusan så sökte jag efter en större bit av det blå, för att få något med mig något fint hem till slut. Jag följde berget en bit, och då dök plötsligt något guldglänsande upp i de blå fälten... Och sedan mera, och mera! Med ett par snygga stuffer och en betydligt knöligare ryggsäck bar det sedan hemåt, inte ens guldfeber räcker för att stå emot ett moln av blodtörstande helikoptrar.

Tyvärr är ju allt som glimmar inte guld, men jag skulle gärna vilja veta om någon av er andra guldjägare kan berätta  vad det är för sulfid jag har hittat! Är det pyrit eller kopparkis? Tyvärr finns det inga välformade kristaller att se formen på, och färgen hjälper mig föga. Skulle också gärna vilja veta om det blålila är kvarts, och vad det i så fall är som färgar det så blått. Bergarten tror jag mig kunna bestämma till porfyr, men rätta mig gärna om jag har fel...

Det blir snart en ny tur till området, med förhoppningar om att mineraliseringen både är stor och har fört med sig även andra glänsande saker till ytan ..  O:-)

GuldUgglan

Hej och välkommen hit..
Det var en vacker och intressant stuff du hittat.
Avgöra om det är kopparkis eller pyrit (svavelkis) gör man lättast att testa hårdheten. Pyrit är mycket svårt att rispa med en kniv. Kopparkis repas lättare. Det blå får en kunnigare på sånt än jag svara på.. Testa hårdheten där också. Kvarts repas inte med kniv. Kalcit repas lätt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

vaskaholic

Välkommen hit och fint fynd du gjorde.
Skitvaskning på er.

Gruvfogden

Jag skulle nog vilja säga att det är Bornit (brokig kopparmalm) med tanke på de blåa skiftningarna.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 17 Juni, 2015, 09:44:57
Jag skulle nog vilja säga att det är Bornit (brokig kopparmalm) med tanke på de blåa skiftningarna.

De blå skiftningarna verkar ju sitta i kvartsen (om det nu är kvarts)
Det är nog möjligt det är på grund av koppar. Men den bornit jag sett har inte alls liknat denna.. men du har kanske rätt ändå...?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Vad gäller bergarten så är det karaktäristiska med porfyr de större strökornen som finns. Finns det på denna stenen? Jag har svårt att se ordentligt.
Nu när jag tittar i datorn istället för mobilen så ser det ju lite annorlunda ut :)
Ser ut som något gott jag skulle slänga i stekpannan ju, en stekbit som är lite rökt...
Nää.. du får nog bättre svar av andra som kan det där bättre än jag :)
Jag är ingen expert på varken bergarter eller mineraler.. känner bara igen det jag är van vid..

Osmiridium

Tack för alla svar och det varma välkomnandet!

Det liknar inte bornit i verkligheten, tyvärr lyckades jag inte ta någon bättre bild med kameran min. Tänkte försöka igen med en lite större stuff, men det är en enhetlig färg på mineraliseringen. Inga regnbågstoner, bara mer eller mindre gyllene...

Tack för tipset om hårdheten Guldugglan, har skrapat lite men tycker det är svårt att bedöma med sulfiden. Har lite pyrit någonstans, får leta upp det och jämföra. Det blå är iallafall väldigt svårt att repa, så det är kanske kvarts trots allt?

Läste lite om smålandsporfyrer nyligen, och ignimbritisk porfyr (figur 49 i http://web.archive.org/web/20100819073806/http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/porfyrer-i-sverige.pdf ) såg liknande ut, geografin passar ju också :) Det finns inga stora strökorn, det är istället den blå kvartsen som har trängt sig in överallt i stråk.

Tror det får bli en ny runda ut och prospektera i veckan, passande nog finns där dessutom en bäck i närheten för att se om något intressant sköljs omkring  O:-)

GuldUgglan

Prova dra en rispa med en tunn kniv, och kolla i lupp om du ser rispan... inte skrapa...

Patrik8311

Välkommen hit!!

Bengan

Bergarten i din vackra stuff förfaller vara leptit som har i ursprung i vulkaniska askor som blivit omsmälta och stelnat och i detta fall efter att de vackra blåa kvartskornen redan kristalliserat. Att den även blivit draperad av svavelkis gör den inte mindre vacker och hårdheten i leptiten gör den utmärkt att slipa eller trumla som smyckesten.

Eucitzen

Misstänker det är en ryolit eller metaryolit. Hittar liknande relativt ofta någon mil norr om mig.
Det blåa är strökorn av blå kvarts.

Att du hittar sulfider i den betyder att du kan återvända en runda eller två. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

newstream

Välkommen in i värmen.
Spade, ett undervärderat redskap.