Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Tvist med landsmännen

Startat av HANNU, 20 Maj, 2015, 14:35:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Har nu börjat härja på den finska forumet för ett tag sedan, och nu vill jag fråga mina svenska vänner vad ni har för åsikt på tvisten jag har med lansmännen där på andra sidan.
Där påstås att man inte kan suga hur djupt som helst med en dredge. Därför att gruset har tyngre massa än vatten, och tillräcklig djupt orkar inte gruset längre följa med.
Min åsikt är, att under vattenutan kan man suga hur djupt som helst. Om jag har tex. tio meters sugslang och stoppar det tre meter ner i vattnet, då är slangen så att säga tre meter kortare. Alltså suget bara blir bättre. Och så länge man har sug, följer gruset med.
Har jag gjort bort mig.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Bra fråga Hannu.. Men jag misstänker du tagit vatten över huvudet nu..men är inte säker.
Vattentrycket i slangen borde inte påverkas av vattendjupet så allt bli alltså sug/tryckhöjd.
Annars hade det ju varit superlätt att dredga från 100 m djup.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Tryckhöjd är väl vattenytan kontra utloppet.

iller

Beror la på va för pump du har :P Ju högre tryck i pumpen desto djupare kan du drega :D

HANNU

Det finns fartyg  som suger guld från havsbotten. Djupt, vad jag förstått.

Ockelbo

Du tappar sugeffekt ju större höjdskillnaden är mellan botten och dredgen det är inte allt som spelar in men det är det som betyder mest.
Du kan ju använda den hur djupt som helst om du inte måste ha dredgen på ytan.
Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

GuldUgglan

Hannu.. Vattentrycket i slangen påverkas inte av att slangen ligger i vatten eller i luften.
Ska jag t.ex.  transportera vatten 200 meter så spelar det ingen roll om slangen ligger i älven eller på älvstranden. Jag har samma tryck och flöde ändå.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

HANNU

Citat från: GuldUgglan skrivet 20 Maj, 2015, 16:15:18
Hannu.. Vattentrycket i slangen påverkas inte av att slangen ligger i vatten eller i luften.
Ska jag t.ex.  transportera vatten 200 meter så spelar det ingen roll om slangen ligger i älven eller på älvstranden. Jag har samma tryck och flöde ändå.

Kan tyvvär inte hålla med.
Tänk på en pump som har sughöjd 10 m. Det är från vattenutan till pumpen. Spelar ingen roll hur djupt du har sikten. Slangen fylls helt gratis upp till vattenutan, utan pump.

HANNU

Tillägger här att friktionen i slangen inte räknas med. Alltså, teoretiskt.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 20 Maj, 2015, 16:01:48
Beror la på va för pump du har :P Ju högre tryck i pumpen desto djupare kan du drega :D

Handlar om lyftet över vattenytan, lyfthöjden som påverkar kapaciteten.

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 20 Maj, 2015, 16:02:09
Det finns fartyg  som suger guld från havsbotten. Djupt, vad jag förstått.

Där använder man gärna tryckluft som går in i sugslangen vid botten. Luften stiger i slangen och skapar ett undertryck (sug). Eftersom luft expanderar med det minskade djupet blir det bra fart på slutet.

"Pumpeffekten blir starkare ju större djupet är. En praktiskt begränsande faktor är dock kompressorn som blir stor och kostsam vid arbete på stora djup. Dessutom blir röret svårt att hantera vid större djup då de sidriktade krafterna blir mycket stora. Riskerna för dykare blir också stora i närheten av den sugande mynningen på röret. I Nordsjön har mammutpumpar använts för bland annat upptagning av sten ned till 60 - 70 m djup. "

Mammutpump för att vara korrekt:  http://loostrom.com/kosov/metoder/85mammutpump.htm

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 20 Maj, 2015, 17:09:24

Jag är kluven eftersom slangen är ett slutet system så bör det vara lika tungt att lyfta vatten/grus under vattnet som ovan ytan.

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 20 Maj, 2015, 17:20:35
Citat från: johanssonsan skrivet 20 Maj, 2015, 17:09:24

Jag är kluven eftersom slangen är ett slutet system så bör det vara lika tungt att lyfta vatten/grus under vattnet som ovan ytan.

Prova att lossa slangen från hoppern och lyft upp högre så får du se om kapaciteten förändras.