Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

”Camp Granvik” eller Guldvaskning Granvik, Tiveden

Startat av Guldbob, 14 Maj, 2015, 19:12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Tackar som frågar, någon rusch har det inte blivit men några bokningar med 10-15 personer i varje bokning har vi fått samt några strövaskare.
Vi räknar med runt 200-300 besökare i år, inte många men det tar tid att komma igång, nästa år hoppas vi på att dubblera detta. Sedan får vi se.
Alla som varit här har varit nöjda och fått med sig Guld hem.

Under juli har vi öppet dygnet runt för alla guldgrävare som vill söka lyckan. Guldet är smått men det finns hyfsat av det.
I grusåskanten brevid sandlådan har vi hittat 7micro dvs under 1mm på 5 liter grus skall köra mer under veckan, ger det lika bra så har vi ett nytt gropen.
Vi funderar på att ha ett möte här i slutet på augusti 29-30 ev. 5-6/9 och kombinera det med fiske av vätterns Guld, Kräftor.
Här kan vi garantera god fångst. 300kr/person och 3tömmningar på natten/dygn ta med burar om ni har med flyktöppningar, annars kan ni låna av oss.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Kräftfiske låter onekligen intressant. Själv har jag jobbat ombord på kräfttrålare men då gällde det havskräfta. Insjökräfta har jag ingen erfarenhet av men skulle gärna vilja ha.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Pappagoran

Kräftor är kul. Har varit på många så kallade kräftskivor men aldrig sett den där skivan.

Visste ni att Turkarna använde kräftor som gödsel för att dom var så kalkrika ända tills dom
kom på att det fanns tokiga svenska som åt dom?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Blasfeministen

Citat från: Pappagoran skrivet 13 Juni, 2015, 23:16:07
Kräftor är kul. Har varit på många så kallade kräftskivor men aldrig sett den där skivan.

Visste ni att Turkarna använde kräftor som gödsel för att dom var så kalkrika ända tills dom

och i Norrbotten äter vi inte kräftor, där har vi istället surströmming på kalaset  :)

GuldUgglan

Citat från: Blasfeministen skrivet 14 Juni, 2015, 08:12:57
Citat från: Pappagoran skrivet 13 Juni, 2015, 23:16:07

och i Norrbotten äter vi inte kräftor, där har vi istället surströmming på kalaset  :)

Och det kan vara förbaskat gott ibland.. När man hittar en bra jäst burk med de rätta tillbehören till...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Ja vankas det både kräftfiske och surströmming så kan ni räkna med att se mig där nere.
Vad säger du @Guldbob? En helg på camp Granvik med kräftor, surströmming, guldvaskning och kräftfiske. Jag är i alla fall lockad :)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Absolut! Fest i Camp Granvik, alla är välkommna med datumförslag, jag själv föreslår start med kräftfiske på fredagen 28/8 kl.17:00 och fest på lördagen den 29/8.
Jag tar upp några hundra kräftor helgen innan och sumpar dessa så vi kan koka dessa tilsammans med de kräftor vi tar upp på fredagen och lördagen. Kan någon ordna surströming så vore det bra.
Skall ordna med lite trevliga äventyr på kvällarna.
Guldvaskningen är öppen alla dagar från sista helgen i juni till första helgen i september.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Jag kan ta med några burkar surströmming.

akejos

Ja, då vet i alla fall jag var jag inte ska vara den helgen. Upplysningsvis finns det numera moderna konserveringsmetoder så att man inte behöver äta jäst sill (och därmed terrorisera sin omgivning). Pappagoran har nyligen på sin blogg föredömligt visat hur sillen lämpligen kan tillagas och  inmundigas. Annars är ett utmärkt sätt att lägga in den i ättikssprit och kryddor samt värma den lätt över potatiskoket, gärna tillsammans med ett kokt ägg, smör och rödlök.

Kräftor är däremot inte att betrakta som människoföda, som turkarna mycket riktigt känner till.

Avslutar nu denna trådkapning med en ursäkt, önskar er lycka till i Tiveden och fortsätter med min Shahi Korma. Väl mött!
/Åke

GuldUgglan

Lite historia:
Surströmming är ju en riktig klassiker.
"Uppfanns" av en avlägsen släkting till mig.
Erik Ångerman i Teg by (Umeå) handlade med konungens soldater under Gustaf Vasa tiden.
Tyvärr hade sillen en gång surnat och Vasa blev rasande på Ångerman som givit hans soldater otjänlig föda.. Han skulle få öknamnet sursill....
Erik Ångerman var inte sämre än att han bytte namn till sursill.. Erik Sursill är en av de mest forskade släkterna och många hittar sina rötter här på ett eller annat sätt. (bla jag)
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genealogia_Sursilliana
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Citat från: akejos skrivet 14 Juni, 2015, 18:11:44
Ja, då vet i alla fall jag var jag inte ska vara den helgen. Upplysningsvis finns det numera moderna konserveringsmetoder så att man inte behöver äta jäst sill (och därmed terrorisera sin omgivning). Pappagoran har nyligen på sin blogg föredömligt visat hur sillen lämpligen kan tillagas och  inmundigas. Annars är ett utmärkt sätt att lägga in den i ättikssprit och kryddor samt värma den lätt över potatiskoket, gärna tillsammans med ett kokt ägg, smör och rödlök.

Kräftor är däremot inte att betrakta som människoföda, som turkarna mycket riktigt känner till.

Avslutar nu denna trådkapning med en ursäkt, önskar er lycka till i Tiveden och fortsätter med min Shahi Korma. Väl mött!

Jo konserveringsmetoderna har moderniserats liksom biltillverkningen. Men fortfarande håller gamla bilar från 20-50 talet ihop och fungerar perfekt, till skillnad mot många bilar som bara har 10-20 år på nacken ;)

BrianIce

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Juni, 2015, 19:21:02
Citat från: akejos skrivet 14 Juni, 2015, 18:11:44

Jo konserveringsmetoderna har moderniserats liksom biltillverkningen. Men fortfarande håller gamla bilar från 20-50 talet ihop och fungerar perfekt, till skillnad mot många bilar som bara har 10-20 år på nacken ;)

Visserligen rullar gamla bilar på än idag, men de var gjorda för att köras på bensin med bly i. Samma med frysar; gamla trotjänare från 50-talet kan stå och tuffa på i källaren. Om man gillar freon och höga elräkningar iaf. Tycker det är dags att även lämna surströmmingen och låta mänskligheten gå vidare.

/Brian

ps för de som inte vet så var det samma kemist som kom på både freon i kylskåp och bly i bensinen.  https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Midgley,_Jr. Fascinerande att samma man är ansvarig för de kanske två största miljöproblemen under nittonhundratalet. Men han fick sitt straff, efter att ha blivit delvis förlamad konstruerade han en sele med en hissanordning för att kunna ta sig upp ur sängen själv. Tyvärr råkade han strypa sig själv med den en dag...
I lurk, Therefore I am

Blasfeministen

Vankas det surströmmingskalas är jag gärna med. Oavsett vad de som inte äter det tycker.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk