Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

grizzly galler

Startat av GuldUgglan, 13 Maj, 2015, 16:48:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Jag kommer så småningom att behöva ett galler till ett bygge som ska påbörjas..
Mina funderingar var att köpa fyrkant stång i aluminium (25x25 mm) och borra hål. Gänga hålen..
Köpa rundstång i rostfritt och gänga dem.

1. Jag vill ha rostfria pinnar för jag tror det glider bättre på dem än aluminium, vilket gärna hugger fast i..
2. Håller 25-30 cm långa pinnar i 6 mm eller bör man ha minst 8 mm?
3. De yttersta pinnarna kommer att sättas fast på sidorna i hoppern där de går ut, för att stadga hela gallret.. Resten av pinnarna sitter alltså bara gängad i alu stången.

Bra eller dåligt?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Sex mm stång håller gått och väl. Jag tror inte på aluminium, dessutom jobbigt att gänga genom så tjock ALU.
Borra och gänga/svetsa i 8mm rostfrit plattjärn. När man borrar i rostfritt skal man köra med låg varvtal, är viktigt, annars brinner borren upp.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 13 Maj, 2015, 17:00:55
Sex mm stång håller gått och väl. Jag tror inte på aluminium, dessutom jobbigt att gänga genom så tjock ALU.
Borra och gänga/svetsa i 8mm rostfrit plattjärn. När man borrar i rostfritt skal man köra med låg varvtal, är viktigt, annars brinner borren upp.
Tack Hannu.. jag hade lite funderingar själv på det där.. andra alternativet jag tänkte var att använda profilrör eller U-rör i aluminium och helt enkelt använda muttrar för att skruva fast pinnarna.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Glimmer

Jag bockar en 3mm aluplåt med två rader 10mm hål, kommet att använda 10mm hydrualrör, för att fästa dem borrar jag två hål med avstånd som matchar tjocklek på plåten och låser med en saxpinne på var sida, blir klar nästa vecka:-)
/Glimmer

Glimmer

Nu skall bara hålen för saxsprintarna borras

/Glimmer

Glimmer

Och här kommer en bild på ramen där motor och pump skall monteras....

/Glimmer

Glimmer

Puh... äntligen färdigt,  ett bekymmer mindre. Nu är det full fokus på rännan och de sista detaljerna där.....

GuldUgglan

O:-)
Citat från: Glimmer skrivet 02 Juni, 2015, 17:51:12

/Glimmer
Nylackat och fint.. Är det till dredgen du bygger eller en HB?
Grizzly gallret ser ju stabilt och bra ut.. Jag kanske gör nån liknande lösning.  :)
Funkar det inte med najtråd genom alla hål? Kanske är snyggare med saxsprintar.

GuldUgglan

Haha.. Nu monterade du ihop det i Hannu fart.. Man hinner ju inte kommentera tidigare inlägg innan allt va klart  :D

Glimmer

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Juni, 2015, 18:11:16

/Glimmer
Grizzly gallret ser ju stabilt och bra ut.. Jag kanske gör nån liknande lösning.  :)

Denna pump blir till HB:n, får se om det funkar viktmässigt till dredgen. Trots att ramen är byggd i rör så plockar det på en massa vikt
Ja, varför tänkte jag inte på najtråd, bra idé :) man tackar!
Ja det kanske blir snyggare med saxsprintar, men för att se dem får man stoppa in huvudet upp och ner i HB: för att se :D
En fördel kan vara om en pinne kroknar kan man ta ut enbart den för att rikta....

/Glimmer

Glimmer

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Juni, 2015, 18:13:37
Haha.. Nu monterade du ihop det i Hannu fart.. Man hinner ju inte kommentera tidigare inlägg innan allt va klart  :D

Har du inte sett matlagnings programmen i TV, det gäller att förbereda arbetet 8)
/Glimmer

Kulta Imuri

Citat från: Glimmer skrivet 02 Juni, 2015, 18:17:54

/Glimmer

Denna pump blir till HB:n, får se om det funkar viktmässigt till dredgen. Trots att ramen är byggd i rör så plockar det på en massa vikt
Ja det kanske blir snyggare med saxsprintar, men för att se dem får man stoppa in huvudet upp och ner i HB: för att se :D
En fördel kan vara om en pinne kroknar kan man ta ut enbart den för att rikta....

/Glimmer
Eller varför inte bygga ihop motorplattan på en ryggsäcksmes i aluminium ungefär som så här!? Ser ju att du har en mellanaxel till pumpen, men så ömtåligt är väl inte konstruktionen!?
MVH
Kulta Imuri

Glimmer

Citat från: Kulta Imuri skrivet 02 Juni, 2015, 22:41:07
Citat från: Glimmer skrivet 02 Juni, 2015, 18:17:54

/Glimmer

/Glimmer
Eller varför inte bygga ihop motorplattan på en ryggsäcksmes i aluminium ungefär som så här!? Ser ju att du har en mellanaxel till pumpen, men så ömtåligt är väl inte konstruktionen!?
MVH
Kulta Imuri

Snygg lösning med en ryggsäcks mes!
Nä konstruktionen är nog inte så ömtålig, det räcker säkert med enbart bottenplattan.
Ramen är mest för att lyfta i samt att vara lite skydd för känsliga delar på motorn.
Är det måhända någon på forumet som har en ryggsäcksmes liggandes?

/Glimmer