Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gold Hog och Grizzlybars

Startat av Glimmer, 09 Maj, 2015, 19:31:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Hej!

Funderar på lämplig distans mellan grisslybars i highbanker med GoldHog mattor och grävning i Finland, mattorna jag har är en blandning av scrubber, berdrock och riverhog i en 14" ränna.

Tips och synpunkter mottages tacksamt

/Glimmer

Bothner(Kenneth)

Min Hb har inte goldhog men fallhöjden är ca 30cm och avståndet mellan "vattefallet" och slutet på rännan är också ca 30cm. Då träffar nästan allt vatten rännan.

BASSO

Jag tolkar frågan lite annorlunda än Bothner och svarar 8-12mm.
Det kanske inte stämmer för din setup dock. Tänk på att inte släppa igenom så stora stenar att de fastnar i rännan. Om du testar hur stora stenar som går igenom rännan, kör inte pumpen på fullgas utan tänk på att du kan tappa mycket flöde från den genom att behöva lyfta vattnet en bra bit över vattenytan och upp till highbankern.
Hur grovt är guldet på platsen? Vore ju synd att rensa bort de största nuggetsarna, eller hur?
Om man har en "nugget trapp" i hoppern kanske man kan köra tätare mellan grizzlyt och bara släppa in finare material i rännan, och på så sätt klara sig med mindre vattenvolym?
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Helt rätt båda två. Längden må vara minst 30 cm om man kör med lutning på hopern, för att slippa bakvattnet. Kör man typ Proline kan det vara kortare efter som man kör ut gruset med hand.
Fördelen med det sista är att man kan tvätta gruset bättre, men på det första går det snabbare mata grus.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Citat från: BASSO skrivet 10 Maj, 2015, 09:04:27
Jag tolkar frågan lite annorlunda än Bothner och svarar 8-12mm.
Det kanske inte stämmer för din setup dock. Tänk på att inte släppa igenom så stora stenar att de fastnar i rännan. Om du testar hur stora stenar som går igenom rännan, kör inte pumpen på fullgas utan tänk på att du kan tappa mycket flöde från den genom att behöva lyfta vattnet en bra bit över vattenytan och upp till highbankern.
Hur grovt är guldet på platsen? Vore ju synd att rensa bort de största nuggetsarna, eller hur?
Om man har en "nugget trapp" i hoppern kanske man kan köra tätare mellan grizzlyt och bara släppa in finare material i rännan, och på så sätt klara sig med mindre vattenvolym?
Mvh Basso

Tack för alla svar!

Jo jag tänkte som Basso gjorde i sitt svar, jag var nog lite otydlig i min fråga!
/Glimmer

Bothner(Kenneth)

Nää..det var jag som läste på telefonen utan läsglasögon! Du skrev visst mellan grizzlybars i HB och inte som jag läste det grizzlybars och HB! Snart blind gubbe och med Altsheimer light också! :o