Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Grafit eller molybdenglans?

Startat av GuldUgglan, 25 April, 2015, 21:11:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Vi har Sveriges största fyndighet med grafit här i mina trakter.
Det är en jäkla nackdel när man stöter på grafit på otaliga platser flera mil emellan
I dag när jag gjorde en prospekteringrunda hittade jag ett mindre område med något som jag undrar är grafit eller om det kan vara molybdenglans?
Det känns smetigare och fettigare än den grafiten jag är van vid. Färgar av sig massor på fingret när man drar över den.. Blir fettgrått silver på fingret.
Har någon som är kunnig på det här tips på hur man skall skilja på grafit och molybdenglans.?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 25 April, 2015, 21:11:42
Har någon som är kunnig på det här tips på hur man skall skilja på grafit och molybdenglans.?

Personligen skulle jag lägga dom i olika högar  :D :o 8) Sorry men kunde inte låta bli  O:-)
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldUgglan

Citat från: Pappagoran skrivet 25 April, 2015, 22:22:26

Personligen skulle jag lägga dom i olika högar  :D :o 8) Sorry men kunde inte låta bli  O:-)
Haha  :D. Jag är van att försöka formulera mig så folk förstår och inte på norrländska (sambo från småland som lärt mig.) men ibland slinker vissa grejer igenom..  Vet inte om detta var en sån..
@Pappagoran jaa.. Jag ska sätta dem i olika högar men först måste jag se skillnaden på dem.  :D :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

borax

molybdenglans =  grönaktigt streck med porslin propp.Grafit svart streck med porslin propp.
// borax

GuldUgglan

Citat från: borax skrivet 26 April, 2015, 09:58:06

molybdenglans =  grönaktigt streck med porslin propp.Grafit svart streck med porslin propp.
// borax
Är det så enkelt. :). Jag tänkte inte ens på att testa på propp när den färgade av sig på fingret.
Streckfärgen blev precis som på fingret.  grafitgrå precis som en blyertspenna (grafitpenna). Ingen antydan till grönt så jag får väl slänga den på grafithögen. Här finns verkligen alla typer av grafit.. Skiffrig grafit. Grafitskiffer. Rik grafit osv osv... Detta hör väl till dem mjukare rikare sorten då antar jag.. Nytt grafitområde för mig men känner till att de bröt grafit på 1800-talet ca 5 kilometer söder om detta. Men 200 meter norr om så det det bara hällar av migmatitgranit och pegmatit.. Hittade lite mikroguld i en hällskreva igår ska kika lite bättre där idag kanske..

borax

Japp, Grafit kan bli stålgrå eller svart inget är svårt när man kan det.Ha det bra.
//borax

Eucitzen

Bara faktumet att det färgar av sig på fingret säger att det är grafit. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 26 April, 2015, 11:04:18
Bara faktumet att det färgar av sig på fingret säger att det är grafit. :)
Har inte molybden ungefär samma mjukhet? Trodde det också färgade av sig.. Ok. Tack.. Fasen vad bra när det finns kunniga här att fråga!! Kanon. Tack Eu och borax.

Eucitzen

Hårdheten är snarlik, men atom strukturen gör att grafiten lättare färgar av sig. Därför har vi grafit-baserade pennor. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Jag har hittat mer info om denna skärpning där denna stuff är tagen.
Jag blev lite överraskad..och förbryllad.
"I början av 1940-talet genomförde SGU en undersökning av en mineralisering i pegmatit och omgivande bergarter, där förekommer molybdenglans tillsammans med uranmineral , i samband med ett diopsidskarn och en pegmatitisk bergart som uppträder i kontaktzonen granit och sediment. Rika men mycket små koncentrationer förekommer."
Jag bedömde träden i gropen vara ca 70 år så det var ju ganska nära..
Men visst är det troligen grafit? Det går stråk med sånt i närheten.
se mer på denna tråd http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=3207

Infaustus

Är det mot Nunasvaara/Vittangi så är det ju inte konstigt med grafit,är ju den rikaste grafit malmen i värden där,var och pratade med en av dom som prospekterade där för Talga och kompisen jobbade åt dom med borrkärnorna. här är en länk  http://www.talgaresources.com/irm/content/graphite.aspx?RID=275
Go big or go home.

GuldUgglan

Citat från: Infaustus skrivet 28 April, 2015, 19:31:39
Är det mot Nunasvaara/Vittangi så är det ju inte konstigt med grafit,är ju den rikaste grafit malmen i värden där,var och pratade med en av dom som prospekterade där för Talga och kompisen jobbade åt dom med borrkärnorna. här är en länk  http://www.talgaresources.com/irm/content/graphite.aspx?RID=275
Nja.. det är inte riktigt Nunasvaara, men det är samma grafitstråk..
Grafiten häromkring sträcker sig flera mil..   
Jo Talga har fått tillstånd för provbrytning i Nunasvaara, så de kör väl igång till sommaren. Talga är ett av de företagen som jag fått kontakt med angående att få vaska på deras inmutningar. De har ju rätt många här omkring, flera även för järnmalm.
http://m.nsd.se/nyheter/kiruna/klart-for-provbrytning-av-grafit-9188182.aspx

Infaustus

Ja dom är trevliga på Talga,men om du är där i trakterna kan jag tipsa om dom gamla koppargruvorna på norra sidan om jölget bron (där nunasvaara vägen går över älven) till vänster,har visst hittats några enstaka ganska stora korn guld nedanför jölget forsen och dom har nog kommit från den sulfid malmen.
Go big or go home.