Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hur skona ryggen?

Startat av Guldfebrig, 26 December, 2012, 12:01:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldfebrig

Hej!

Jag har börjat vaska i våras och varit ute en del i Östergötland och några dagar i ädelfors i sommras. Har rännor och hela kitet. Jättekul och ett gång guldkorn har det blivit!

Problemet tycker jag är att man blir trött i ryggen. Och lite orolig för hur det står till med ryggen och hur länge man kan hålla på innan det är skadligt. Det blir liksom det som är begränsande för hur många guldkorn man får ihop, hur mycket man vågar pressa ryggen.

Då har jag kört med sikt, ränna och sedan panna. Tycker inte att själva grävandet är så väldigt jobbigt. Det går att använda benen en del. När man däremot har fyllt upp en massa grus i sikten och ska sålla ned detta i en murarhink tycker jag det blir tungt när man måste göra en sidledes roterande kraftig rörelse för att skaka ned det hela. Sedan ska hinken bäras till rännan och sakna matas på. Den processen är väl inte så farlig, mest tungt att bära om den är för full. Men där kan man vara två så blir det lättare.

Så jag undrar om det är någon som har någon fiffig lösning för att kunna göra detta utan att utsätta ryggen för mycket stryk. Eller är det oundvikligt när det gäller guldgrävning? Man vill ju inte behöva investera i en mini-traumel för 30 000 heller...

johanssonsan

Blir lättare att sålla om du gör det med hinken fylld med vatten. Prova gärna att gräva med en fyllhacka. När du lyfter hackan får du vikten nära kroppen och jag uppfattar det som lindrigare för ryggen.

Tobbe

till och med jag som är 24 känner av ryggen rätt ofta efter en dags hårt arbete ute i nån bäck kanske beror på att jag är ung och orkar jobba längre och hårdare, men tänker du hela tiden på hur du jobbar så hjälper det iaf lite grann
jag brukar alltid: gräva med en långskaftad spade så du kan använda så mycket hävstångs princip som möjligt med rak rygg, undvika att sitta på huk vid vaskning, alltid sitta ner och sikta matrial, att ALLTID bära två hinkar matrial till vaskränna, dumpningställe etc. för att aldrig sned belasta ryggen och att alltid lyfta rak               försök slå undan guldfebern när dom första flagorna dyker upp och hela tiden tänk på allt detta, vanliga situps varje kväll under säsong funkar med bra så du bygger upp ryggmusklerna :)
Ut och upplev

Guldfebrig

Tack för tipsen!

Det värsta för ryggen för mig är när man ska vaska med panna och tar för mycket material i pannan. De första skaken och allt innan man fått bort hälften av matrealet gör ryggen stel och spänd på 5 min. Blev mycket bättre när jag började köra med ränna. Då var det siktningen som var värst istället.

Ingen som har någon smart manick man kan köpa/bygga för detta ändamål?

erland82

Med en highbanker kan du skyffla på direkt. Men det blir ju samtidigt ett större projekt om du är på många olika ställen.

niklas.osterberg

Jag håller just nu på att bygga mig en annan typ av ränna. En ränna där du slipper den jobbiga sorteringen.

erland82

Verkar grym faktiskt. Visa gärna när du är färdig :)

johanssonsan

En annan variant av ränna som sållar bort materiel grövre än ca 5mm. Bazooka Gold Trap - bara att skyffla i och sen vaska koncentratet. http://www.bazookagoldtrap.com/products.html
Väntar med spänning på resultatet från ditt bygge. Fluid bed fungerar.

Guldfebrig

En Bazooka gold trap verkar ju riktigt bra och borde minska belastningen på ryggen. Undrar hur länge man kan hålla på och mata den med material innan det är dags att tömma. Beror ju på matrealet, men ändå. En vanlig ränna kan man ju mata en halvtimme eller mer. Känns som den här fylls ut lite fortare. Då menar jag mellanmodellen. Någon som testat den själv?

johanssonsan

Har mellan modellen men inte kört den tillräckligt ännu för att ha någon större erfarenhet. Rätt uppsatt så sköljs materialet ut och kvar blir förhoppningsvis svartsand och eventuella guldkorn.
Viktigt att den får tillräckligt med vatten för att hålla materialet i rörelse. Då bör man kunna köra den tills man grävt sig trött. Svartsanden med eventuellt guld blir kvar på botten i facket.
Kommentaren från användare på annat forum är att han stoppade in lillfingret för att kolla att materialet var i rörelse och inte kompakt. Låter sunt.

Bazookan bygger på detta patent: http://www.google.com/patents/US5476177

Sen finns det många diskussioner om hur effektiv idén är. Oftast hamnar diskussionerna kring att rännan spottar ut allt grövre än sållet. Själv funderar jag på att göra ett såll som är ännu tätare för risken att spotta ut en nugget på våra breddgrader är minimal - den tar jag.
Effektivast är en lösning där materialet och guldkornen har liknande storlek. Blir för tätt hos oss och kommer lätt att täppas igen av skräp. En länk till sida om Bazookan på annat forum:
http://www.akmining.com/forums/showthread.php/1777-need-opinions-on-this-bazooka-gold-trap 

Guldfebrig

Finns det någon som importerar och säljer denna i Sverige? Hur dyrt blir det om man beställer en själv från USA, mellanmodellen?

johanssonsan

Ingen i Sverige som säljer Bazookan. Maila honom.

ralphot

Citat från: niklas.osterberg skrivet 30 December, 2012, 20:31:40
Jag håller just nu på att bygga mig en annan typ av ränna. En ränna där du slipper den jobbiga sorteringen.

Jag skulle göra materialfacket där guldet hamnar löstagbart, alltså kunna dra ut det och tömma utan att behöva dra bort hela rännan.
Då kunde rännan ligga kvar, tömmer och sätter tillbaka om jag vill fortsätta.