Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Försiktig med vissa Mineral?

Startat av Sorken, 23 April, 2015, 17:15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sorken

Hej!

Jag har börjat samla på mineral och fyller på min samling efter hand.  Köpte en liten låda som heter "Malmmineral i Sverige" där jag fick små exemplar av de 10 vanligaste mineralen som vi bryter i våra svenska gruvor.  Det jag funderat på är om det finns många mineral man ska vara försiktig med när man hanterar? Att de skulle kunna vara ohälsosamma att ta i osv? Använda handskar eller t.o.m. ha i sluten behållare? Anledningen att jag funderade lite extra var att jag fick t.ex. Arsenikkis i den lilla lådan, även den oxiderade kopparkisen ser ju lite giftig ut vid första ögonkastet. :)

Jag antar att de flesta grundämnen som kan vara skadliga i "ren form" är kemiskt hård bundet i mineralet och tar sig inte in i våra kroppar. Men inte i alla fall och alla mineraler antar jag? Vad ska man se upp med? Finns det några kända "giftiga" mineral som man bör undvika eller någon tumregel att gå efter här?

/ Mr Nojjig ;)   aka Sorken

Eucitzen

För mycket att räkna upp. Du bör exempelvis inte konsumera cinnober, sniffa arsenikkis eller liknande. För att inte prata om radioaktiva mineral, även om det mer gäller utlandet. Mindat har listat ev. hälsorisker med varje mineral.

Men som van mineralsamlare är det inget jag funderar mycket på.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Så länge man inte slickar på onyttiga saker så borde det inte vara nån fara.. Jag har knackat och hanterat stuffer som innehållit uran och arsenik mm mm..jag har inte dött än......
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bengan

Det är väl med mineral som med rå kyckling, tvätta händerna och se upp med kvicksilverrika och radioaktiva mineral. Annars är det väl bara skyddsglasögon som gäller då alla mineral och bergarter är livsfarliga om man få dom i ögonen när man är ute och knackar.

Sorken

Ok. Tack för svar! Mindat var en bra sida. Även om det inte stod något om arsenikkis på hälsorisk. Tror jag stänger in den lille rackaren i en plastpåse. Resten får stå öppet. Förstår att det är svårt att svara på. Ville bara få en liten fingervisning.

borax

Ja det kan Jag intyga Jag stod och krossade stuffer som det var arsenikkis i funderade medan Jag höl på varför det luktade vitlök fick svaret av en medlem på forumet  så var försiktiga.
//borax