Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

inspirerad med vårkänslor ...

Startat av DennisH, 29 Mars, 2015, 10:15:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

DennisH

efter att ha blivit något inspirerad av den Polacken som byggde en handpump har jag nu aktiverat en del goda vänner och bekanta som bland annat hjälpt mig att skriva ut backventiler i 3D-skrivare. även provat att lite snabbt slänga ihop ett likadant rör som den han har efter pumpen och även slängt ihop en finvaskningsränna lite snabbt och lätt med delar från biltema , kommer en uppföljning med själva pumpen med när den är monterad och klar , kanske en testvaskning i eftermiddag är på sin plats

Sluiceman Dan

Nice... :D
Är ju kul å bygga och se om det fungerar sedan i verkligheten :)

Det här är en sjukdom som blir bara värre och värre...
En gång biten, alltid biten  :))

Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

DennisH

jodå , den fungerar kanon , grannen designade backventiler med 3dskrivare i ABS plast , fungerar kanon , hittat massor med svartsand och en del microguld , nästa två projekt blir att bygga nått i stil med en bazooka sluice och en liten batteri driven handdredge att mata bazookan med.

Hurri

Sådant där rör hade jag deffenitivt velat ha verkar fan så myket smidigare att ha än hinken som gold n sand har.

Hoppas du kommer med en beskrivning eller du kanske har tänkt att sälja?

Hur som helst bra jobbat ingen tvekan om det!!!!! :D
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!

DennisH

oj , nä sälja är det inte tal om :-) uppsamlingsröret består av ett 70mm avloppsrör  med en övergång 70/50mm i ena änden och en endplugg i andra som jag borrat hål i. i den änden som jag ansluter slangen sitter en andra övergång i övergången från 70/50 , dvs i den sitter en övergång 50/32 för att slangen från pumpen ska kunna sitta fast ordentligt. ska senom jag kan lägga upp några bilder till. dock ska jag nog testa att bygga pontoner till röret så det flyter i vattnet , är det bra drag i bäcken/ån så drar det ganska hårt i slangen vilket är jobbigt om man vill sikta noga med pumpen

DennisH

hoppas bilderna visat lite tydligare hur jag gjort , detta är så för att passa till slangen som har innerdiameter på 32mm

newstream

Citat från: DennisH skrivet 13 April, 2015, 18:34:37
oj , nä sälja är det inte tal om :-) uppsamlingsröret består av ett 70mm avloppsrör  med en övergång 70/50mm i ena änden och en endplugg i andra som jag borrat hål i. i den änden som jag ansluter slangen sitter en andra övergång i övergången från 70/50 , dvs i den sitter en övergång 50/32 för att slangen från pumpen ska kunna sitta fast ordentligt. ska senom jag kan lägga upp npgra bilder till. dock ska kag nog testa att bygga pontoner till röret så det flyter i vattnet , är det bra drag i bäcken/ån så drar det ganska hårt i slangen vilket är jobbigt om man vill sikta noga med pumpen

Att det drar hårt i pontonerna av bäckens framfart kanske "lätt" går att lösa med ett tex murarsnöre eller paracord knutet i flytanordningen  och i en större sten i andra änden som ankare, då blir det nog enklare att sikta  :)
Spade, ett undervärderat redskap.

DennisH

helt rätt , jag är lite inne på den tanken med , ett annat alternativ är att ha ett korta rep än slang och fästa det runt midjan så det följer med en när man rör sig