Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Såhär ser du vilken mineral du har hittat!

Startat av ulzaka, 03 Mars, 2015, 13:55:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulzaka

Har sett ett par trådar på folk som undrar vad dem har hittat för mineraler.
så jag tänkte att jag skriver ut hur man kan se detta på ett lätt sett hemifrån

Du behöver:
Stålkniv
Fingernagel
Mineral chart
(finns online. en bra för vanliga mineraler som man oftast hittar finns här
)

vi låtsas att följande bild är en oidentifierad mineral
För att få reda på vad det kan vara för mineral börjar vi med att kolla hårdheten på mineralen.

Ta din fingernagel och se om du kan skrapa mineralen.

det gick inte på denna mineralen så vi vet att mineralen är hårdare än 2.5 enlight Mohs skala(en skala som är gjord för mineral testning då 10 är diamant och 1 är talk).

då testar vi med stålkniven exakt samma sak. vi drar bladet på kniven i mineralen för att se om det gör något märke i mineralen.

det gick inte heller så vi vet att mineralen är över 5.5 på moh skalan dem vanligaste mineralerna över 5.5 är ganska många på denna mineral kartan så vi får göra nästa test.

Efter att vi fått reda på hur hård mineralen är kollar vi på färgen, denna mineral är utan några konstigheter färglös, här ser vi att färglösa mineraler över 5.5 i hårdhet är bara 1. kvarts så vi vet att denna mineralen är en kvarts.

Hur gör man om det är flera stycken mineraler då?
om det finns flera mineraler av samma färg och samma hårdhet (vilket det oftast gör) så kan man göra ett par tester.

vi kan börja med att räkna ut stenens Spg (specific gravity) vilket man gör genom en enkel mattematisk formula mass/volume.

ta en 250 ml mätnings kopp och fyll vatten till 100 ml, lägg sedan ned mineralen i vattnet och mät ut hur högt vattnet har höjts. min mineral blev 106 ml så vi har en volym på 6 ml. sen väger vi mineralen på en köksvåg. min mineral väger 18 gram. nu tar vi 18/6= 3 detta nummer är våran specific gravity.

nu kollar vi på listan igen under specific gravity 2.7- 3 har vi kvarts igen vilket stärker det enkla testet.

sen finns det massa andra tester man kan göra. men detta är för nybörjare och kommer därför inte gå in på dem! denna guide täcker dem mesta vanliga stenarna man hittar! lycka till