Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Polsk Henderson variant.

Startat av johanssonsan, 22 Februari, 2015, 07:08:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Kolla efter 5:50 Riktigt fint guld.

Guldfisken

Det där gillade jag! Klurig gubbe, med många smarta lösningar. Synd att det inte var textat. Min Polska är lite nattstånden;-)!

erland82

Till och med i polen har de så grovt guld. Istiden i sverige måste vart brutal mot vårt guld. Väntar bara på ett klipp från Danmark nu med då :)

HANNU

Citat från: erland82 skrivet 22 Februari, 2015, 08:17:14
Till och med i polen har de så grovt guld. Istiden i sverige måste vart brutal mot vårt guldet. Väntar bara på ett klipp från Danmark nu med då :)
Eller är vi här så dåliga att hitta.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sittin

Howdy
Finns det nån här som vet hur uppsamlaren fungerar? Är det bara ett tomt rör eller har den nån form av filter där inne? Det känns som att materialet skulle spolas rätt igenom om det inte fanns nån form av fälla där.

Sen verkar ju även pumpen i sig aktuell för mig att slöjda ihop. Jag tänkte nämligen att jag skulle ta klivet ner i åarna efter guld i vår. Åar är iofs  inget nytt för mig, dom har jag stått å nött i tidigare. Fast då med ammat (läs simmande)  guld i sikte :)

Så det vore snällt om nån kunde hjälpa till med länkar, då jag inte har facktermerna på vad jag ska söka efter.

johanssonsan

Fungerar förmodligen på liknande sätt som Gold-N-Sand.  http://www.gold-n-sand.com/#/x-stream-pro/4578344545
Vi får hålla oss tills någon som förstår polska översätter. Vet inte om polacken har något i sin tub. Kan vara en ribbad matta?

Gold-N-Sand fungerar bra och man kan i strömmande vatten ha hinken fäst i ett snöre i tex livremmen. Finns film på detta någonstans på YouTube. Sök på tex "Steve Wilcox gold".

Eucitzen

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Hurri

1 sådan  vill jag deffenitivt ha No dubt en bra vidareutveckling av Henderson pumpen som börjar att likna stenålders redskap när man ser denna!
Född naken begraves med hatt, boots och panna i en ränna!

Bothner(Kenneth)

Enkla och mycket smarta lösningar. Duktigski farbrozi! :D Den lite brutala utsköljningen av lätta slurrien påminner om en säkerhetshink/balja efter en highbanker. Man kommer inte tappa många korn över kanten bara pga flödet. Guldet kommer ligga i botten.

HANNU

Om man sen har en hink eller rörtub som fångar guldet spelar ingen större roll. Fördelen med tuben på pontoner är att det flyter fint i stället en hink som är svårt att hålla i styr.
Utmaningen är dom två backventiler att få dom att fungera så att gruset inte stör deras funktion.

Sittin

Jaaaaaa.
Pumpen bör ju fungera som en halvmask. Eller hjärta för den delen. Såklart :)
Jag ska nog börja fundera på hur klaffarna ska konstrueras.

HANNU

Citat från: Sittin skrivet 22 Februari, 2015, 15:43:59
Jaaaaaa.
Pumpen bör ju fungera som en halvmask. Eller hjärta för den delen. Såklart :)
Jag ska nog börja fundera på hur klaffarna ska konstrueras.
Ja, vore kul om någon skulle lyckas. Har prövat olika som fungerat lite si och så. Med rent vatten är det inget problem, men när gruset är med blir det annat. Polaken har lyckats bra.

Sittin

Citat från: HANNU skrivet 22 Februari, 2015, 16:15:43
Med rent vatten är det inget problem, men när gruset är med blir det annat. Polaken har lyckats bra.

Jo det är klart. Även om man skulle få det att fungera någotsånär så kommer väl slitaget vara ett problem. Klaffarna blir ju blästrade varje cykel.

Men det tål att tänkas på.