Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Var ute idag kunde inte låta bli

Startat av vaskaholic, 14 Februari, 2015, 18:50:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

vaskaholic

Citat från: johanssonsan skrivet 12 April, 2015, 10:52:57
Någon av medlemmarna som har en kamera med macro? Denna ned till 1 cm.
http://www.ricoh-imaging.se/se/kompaktkameror/description/ricoh-wg5-gps.html
Bilderna lär väl duga men allt är ju en kompromiss http://cameras.reviewed.com/content/ricoh-wg-5-gps-first-impressions-review du kan ju inte förvänta dig att ta en bild på ett flingsaltkorn iofs så hade jag 2 x konverter på så det blev ju 210 mm.
Skitvaskning på er.

Bengan

Håller inte med Borax utan jag tror att det rör sig om den typ av slagg som man ofta ser vid gamla järnmalmshyttor som du hittat och den brukar ovetenskapligt kallas för bergslagssten. Jag tog mig friheten att justera vitbalans och exponering på din bild och då ser man tydligt den rinnighet med småblåsor som ät typisk för slaggen.

vaskaholic

Citat från: Bengan skrivet 12 April, 2015, 15:31:38
Håller inte med Borax utan jag tror att det rör sig om den typ av slagg som man ofta ser vid gamla järnmalmshyttor som du hittat och den brukar ovetenskapligt kallas för bergslagssten. Jag tog mig friheten att justera vitbalans och exponering på din bild och då ser man tydligt den rinnighet med småblåsor som ät typisk för slaggen.
Undrar vart den kommer ifrån då det inte finns några hyttor i närheten.
Skitvaskning på er.

Bengan

Det är oftast så att gamla slagghögar tidigare användes till vägfyllnad. Gå in på fornsök och titta efter järnhanteringen i ditt område så kanske du kan hitta något.

vaskaholic

Citat från: Bengan skrivet 14 April, 2015, 15:49:50
Det är oftast så att gamla slagghögar tidigare användes till vägfyllnad. Gå in på fornsök och titta efter järnhanteringen i ditt område så kanske du kan hitta något.
Inget järn bara koppar på några mils avstånd.
Skitvaskning på er.

klyvar

"Buskhyttan" härstammar från de järnhyttor som anlades här redan under järnåldern, för att göra järn av den malm man hämtade upp, mestadels ur de myrar som fanns inom närområdet. I Tunaberg som socknen heter, finns det många andra gårdar och mindre byar, som också bär ordet hyttan som en del i sitt namn.

Sök på ortsnamn som innehåller hytta eller bruk