Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenkross

Startat av Danne, 16 september, 2012, 10:00:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne

Hej

Hittade denna stenkross på nätet. Den är manuell dvs utan motor och verkar bra för dom som inte krossar för mycket material.

http://www.crazycrusher.com

/Danne

***  Admin uppdaterade länken ***
/Danne

Danne

/Danne

Gruvfogden

Ser intressant ut. Verkar vara någon form av pendel/käftkross. Skulle vara intressant att se hur den fungerar på lite hårdare material. Pendel/käftkrossar har ju en tendens att krossa materialet till avlånga skivor.

Men detta triggade min uppfinningslust. Ska sätta mig och fundera på om det går att bugga en konkross i mikroformat. Den borde göra pulver av de hårdare bergarterna.

Tackar för en intressant länk:)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Danska guldvaskare köpte CrazyCrusher

Danne

Vad tyckte dom om den?
/Danne

johanssonsan

Från deras hemsida:
"CrazyCrusheren, som var nyligt importeret fra Arizona, var et kæmpe hit! Nok vidste vi bedre, belært af dagens møde med Benny, men når man har betalt for noget, og toldvæsenet og postdanmark har ydermere har rippet én for at udlevere det til én. Så vil man jo gerne prøve at bruge den ; ). Og den virkede som sagt bedre end vi kunne have håbet på. Vi borede den fast i trægulvet, indstillede så som beskrevet i manualen, og placerede den første sten på ca 4x8x5 cm imellem Crusherens tænder, og rykkede så i håndtaget. 3 – I shit You not – kun 3 gennemkørsler, og så havde vi stenmel som gik gennem vores nye fine 100 mesh sigte."

Sätter upp den på önskelistan - det lackar....

Dr. Guldfinger

Citat från: johanssonsan skrivet 01 november, 2012, 09:33:49
Danska guldvaskare köpte CrazyCrusher

Yep.! Vi ejer en crazy crusher, og tygga veldigt godt om den-den virker som den skal.
Vi arbejder på at sælge en rock crusher som ligner den lidt, bare lidt billigere pgå told og moms. Vi (dansk guldgraver laug) ente med at betale nesten 4800sek!

borax

Här kommer några bilder på min elektriska 220 volts stenkross.
//borax

Aquatek69

NICE, I have the same machine, is your connected to a 16 amp socket?
Scandredge.se
Material in motion

borax

Nej min är ansluten till 10 amp 2300watt.
//borax

Aquatek69

Ok, mine tries to start but trips :( more testing needed ;)
Scandredge.se
Material in motion

borax

ja min funkar jättebra du har för stor motor min motor är på 2HP

Aquatek69

Mine is also 2hp & 1750RPM, are you connected to an elverk or to the house?...

When I connect to the house it tries to start but trips...
Scandredge.se
Material in motion