Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Koppar- och guldfynd i Norrbotten vinner Mineraljakten 2014

Startat av johanssonsan, 14 December, 2014, 09:38:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Första pris i Mineraljakten gick till Norrbotten. Starkt att vi har TVÅ av vinnarna i annan del av landet här på forumet!

http://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2014/december/koppar--och-guldfynd-i-norrbotten-vinner-mineraljakten/

GuldUgglan

Grattis till pristagarna. Det är inte första gången Kari Mäkitalo tar hem segern. Har för mig han kommit etta tre gånger nu. Finns många vassa mineraljägare här uppe i norr att konkurrera med. Bättre lycka nästa år för oss som inte riktigt nådde ända fram detta året. Kul att mineraljakten för första gången premierat ett vaskfynd.
Vesa Hiltunen som tog andraplatsen är också en riktig veteran i sammanhanget. Grattis till alla.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

klyvar

Det här i artikeln fick mig att höja på ögonbrynen rejält:

"Utöver de första tre första prisfynden sticker ett prov av guldförande magnetitsand i Skåne ut. Mineraljakten har aldrig tidigare premierat vaskmaterial. Men det faktum att fyndet är av stort geologiskt intresse, och att guldet finns utspritt över ett mycket omfattande område ger fyndet en fjärdeplats, med en belöning på 15 000 kronor."

klyvar

Jag hade missat det här inlägget http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=2657.0
Får gratulera till fyndet. 

Dom vet inte än hur ni ska prospektera men dom vet det kommer att störa  :o

Ibland undrar man om man måste ha en idiotstämpel i sitt id för att få något att säga till om i det här landet.

erland82

Fick detta brevet igår. Även om inte jag var särskilt aktiv så tycker jag det är väldigt synd. Tror det gynnar sverige och dess gruvnäring på ett sunt sätt att bedriva en mineraljakten samt att det ändå är en legitim instans för utvecklande av vår hobby.

GuldUgglan

Ja det är jäkligt synd. De har brottats med problem att hitta finansiärer tidigare också men det har alltid hitills löst sig på något sätt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.