Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

siktar

Startat av rainman1618, 20 Oktober, 2014, 20:57:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

rainman1618

vore kul med en frågeställning om vilken mesh storlek man behöver för att inte missa allt finguld( om man nu hittar nått)  8)
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

johanssonsan

Det mesta fina guldet du finner är så smått att du inte ser enskilda korn. Därför bör du sikta ner och vaska materialet i omgångar till ca 100 mesh för att fånga det mesta.

rainman1618

ok, men vad tror du det mesta guldet som finns i sverige ,typ, vilken meshstorlek??? tror själv på 250 mesh eller mindre, vad tror du som expert

HANNU

Tex.  200 MECH=mask 0,08 mm, tråd 0,05 mm. Övrigt så finns det tråd om mach.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

rainman1618

Citat från: HANNU skrivet 21 Oktober, 2014, 08:51:57
tack, men min fråga är följande: vilken kornstorlek av guld det finns mest av i sverige ,,,,, och vad ska man andvända för siktar för att fånga allt detta microguld.

HANNU

Förlåt att jag kapade din tråd, men tror det finns många forummedlemmar som inte hänger med med MECH.
La ut en exempel om 200 MECH som ju är åtta hundradelar av en millimeter. Bara att belysa om hur små guld det är frågan om.

rainman1618

Citat från: HANNU skrivet 21 Oktober, 2014, 19:27:10
Förlåt att jag kapade din tråd, men tror det finns många forummedlemmar som inte hänger med med MECH.
La ut en exempel om 200 MECH som ju är åtta hundradelar av en millimeter. Bara att belysa om hur små guld det är frågan om.
helt ok. men ska bli intressant och se om det blir något av denna frågeställning

HANNU

Att fånga det allra minsta guldet, måste det hittas genom en sikt
Guld, större eller mindre, väger 10 gånger mer än grus i vatten och skall ju bli kvar i pannan. Själv har jag guld från en och samma panna där den största var 6-7 mm och den minsta som man knappt kunde se.

Pappagoran

Då var det dags att bli lite motvalls.

Det ÄR INTE sikten som fångar guldet! Guldet fångas i vaskpannan och guldets storlek har ingen som helst betydelse. Kan man inte hantera vaskpanna blir det inget guld oavsett vad du har för sikt.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

rainman1618

Citat från: HANNU skrivet 21 Oktober, 2014, 19:54:31
Att fånga det allra minsta guldet, måste det hittas genom en sikt
Guld, större eller mindre, väger 10 gånger mer än grus i vatten och skall ju bli kvar i pannan. Själv har jag guld från en och samma panna där den största var 6-7 mm och den minsta som man knappt kunde se.
tack igen ,hannu,,,men min begynnelsefråga är följande: vilken kornstorlek det finns mest av i sverige t.ex
det har du inte svarat på och ingen annan heller än så länge,,,, det är det jag vill ha svar på .
tackar på förhand

HANNU

Citat från: rainman1618 skrivet 20 Oktober, 2014, 20:57:26
vore kul med en frågeställning om vilken mesh storlek man behöver för att inte missa allt finguld( om man nu hittar nått)  8)
Uppfattade att detta var din fråga.

johanssonsan

För att fånga det minsta guldet används, vid större volymer, tex skakbord. Skakbord finns tex i Aitik. Därefter i storlek, är tex cyanidlakning en möjlighet. Förekommer även att man helt enkelt smälter ner sista skvätten koncentrat för att få fram det minsta och sista. Sen är det frågan vart gränsen går för att vara ekonomiskt försvarbart.

Guldet är här bundet i en malm och så smått att det inte ens syns med lupp.   

BASSO

Citat från: rainman1618 skrivet 21 Oktober, 2014, 19:15:21
Citat från: HANNU skrivet 21 Oktober, 2014, 08:51:57
tack, men min fråga är följande: vilken kornstorlek av guld det finns mest av i sverige ,,,,, och vad ska man andvända för siktar för att fånga allt detta microguld.

Lars Guldstöm berättade vid något tillfälle att de hade siktat material från högarna i en "stack" med siktar i olika grovlekar, den finaste tror jag var 400 mesh. Det gick att skilja bort nästan allt skräp från detta guld med "rätt" storlek på maskorna. Nu är ju inte detta inte någon naturlig guldförekomst, men jag tror att merparten av det fria guldet i svarige har blivit ännu hårdare bearbetat av moder natur än vad stampen kan åstakomma.
Jag skulle tro att det mesta av det lösa guldet vi har i sverige är under 600-800mesh och sådeles mycket svårt att fånga för anrikning. Svaret är bara baserat på min magkänsla och det finns förmodligen ingen som med säkerhet kan säga om detta är rätt eller fel.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...