Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Enkel "Bygg-själv" ränna

Startat av LazzeLazer, 26 Juni, 2009, 15:26:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

LazzeLazer

Har funderat ett tag på hur man skulle kunna bygga en väldigt enkel ränna med billigaste möjliga material. I den här designen så har jag samlat ihopa ett par stycken ideer. Den bygger dels på en "slick-plate" i början, dvs en flat yta, utan räfflor som man häller det guldförande materialet på. Här sprider det ut sig och svischar vidare in över guldfällorna. Dessas funktion ska vara att samla upp ev nuggets och stora flagor. Guldfällorna härmar  sprickor i berggrunden, dvs de bygger egentligen inte på ett baksug som eldoradon eller le trappen, utan de fylls upp med sand, svartsand och guld och min förhoppning är att precis som i naturen så letar sig guldet ner i sprickorna och stannar där. "Sprickorna" har olika avstånd emellan sig för att kunna verka i olika grad..smal spricka / bred spricka...typ.  I slutet av rännan så lägger jag en matta av "Miners Moss" typ. den ska vara väldigt effektiv på att fånga upp även smått guld. Större fastnar givetvis det med :-)  Förutom "Fällorna" i mitten sektionen så är detta en variant av DFS; Damn Fine Sluice (http://www.damnfinesluice.com/.

Guldfällorna tänkte jag göra av vanlig kvartsstav. sätta två och två med ryggen emot varandra för en halvcirkel, eller en inledande/avslutande kvartscirkel. man kan bygga hela manicken med plywood, kvartsstav osv.  Vaddå? i trä! javisst - det går väl bra? Hur ofta hade du tänkt köra den? De flesta är iväg och vaskar guld någon enstaka gång då och då. Om man bygger den i trä, vilket är enkelt och BILLIGT, och skyddar den med en lackering så håller den för att användas ett antal gånger.

Har man nu hittat ett ställe med mycket guld och tänker köra ofta/mycket så får man väl skaffa en ränna efter det. men denna går relativt snabbt och enkelt att göra för en liten peng.

Bilder:
[attachment=2:3kha6hxe]Vaskranna%20kvartsstav%20oversikt.jpg[/attachment:3kha6hxe]
[attachment=1:3kha6hxe]Vaskränna kvartsstav detalj1.jpg[/attachment:3kha6hxe]
[attachment=0:3kha6hxe]Vaskränna kvartsstav detalj3.jpg[/attachment:3kha6hxe]

Lazze

Björn

Tja, varför inte? Med en sådan modell är det mycket enklare att varaiera, justera, bygga om. Skulle visst avstånd inte ge något  kanske andra avstånd mellan ribborna ger bättre? Då är det ju bara att justera flera till ungefär samma avstånd.

Kanske fastnar det ädla på vissa platser med ett visst flöde och ändrat flöde gewr bättre resultat i annat avstånd mellan ribborna. Hum,  billigt och enkelt, javisst!

Eucitzen

Djupet av fällorna är också avgörande, personligen tror jag att det kanske är enklare med en grov ribbad dörr matta eller gummi matta för större guld? :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Diego

Lysande idé med rundade ryllor, men framförallt med olika avstånd mellan dem.

Nån som vet varför guldis inte säljer lite mer material i sin butik; som pumpar, miners moss m.m.?

De flesta bygger troligtvis för nöjet av att bygga och experimentera. Jag kom dock på en idé igår som är lysande...
I februari eller mars ska jag till Ghana och bland annat leta guld. Dock skulle jag gärna ha en ränna där, och att hitta passande material för att bygga en är nog inte det lättaste. Det går ju inte heller att ta med en ränna på flyget (möjligt, men opraktiskt). Då kom jag på den enkla idéen om en specialtillverkad gummimatta. Lätt, tålig, effektiv och ihoprullningsbar för att passa i väskan. Istället för enkla, likadana ryllor över hela mattan så är den formad ungefär som en eldorado. Allt man behöver på plats är en ränna av valfritt material - oljebehandlat trä funkar utmärkt för en veckas körning. Vad tror ni om idéen?

johanssonsan

Ett utmärkt förslag är att ta med en nedmonterad blå ränna från Guldströms. Får plats i resväskan.

robowich

Citat från: Diego skrivet 28 Juni, 2009, 18:58:08
Lysande idé med rundade ryllor, men framförallt med olika avstånd mellan dem.

Nån som vet varför guldis inte säljer lite mer material i sin butik; som pumpar, miners moss m.m.?

De flesta bygger troligtvis för nöjet av att bygga och experimentera. Jag kom dock på en idé igår som är lysande...
I februari eller mars ska jag till Ghana och bland annat leta guld. Dock skulle jag gärna ha en ränna där, och att hitta passande material för att bygga en är nog inte det lättaste. Det går ju inte heller att ta med en ränna på flyget (möjligt, men opraktiskt). Då kom jag på den enkla idéen om en specialtillverkad gummimatta. Lätt, tålig, effektiv och ihoprullningsbar för att passa i väskan. Istället för enkla, likadana ryllor över hela mattan så är den formad ungefär som en eldorado. Allt man behöver på plats är en ränna av valfritt material - oljebehandlat trä funkar utmärkt för en veckas körning. Vad tror ni om idéen?

Hej Diego!
Jag och min bror har en idé i den här frågan.
Vår tanke är en vanlig ribbad bagagematta från t.ex. biltema. Klipp den i önskad längd och bredd. köp sedan nivålist i alu, kapa till i rätt längd (dvs bredden på mattan) och poppnita fast på mattan. Denna går att rulla ihop och bör inte väga speciellt mycket.
Jag återkommer med hur man borde kunna lösa sidorna... måste spåna vidare.

/Robert
Audere est Facere

Gruvfogden

En väldigt enkel ränna som faktiskt fungerar är att ta ett rör som det här och klyva på mitten.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

En PDF för den som vill fördjupa sig i rännor med ryllor och mattor mm. Författaren testar varianter och redovisar utfallet.