Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är detta för något?

Startat av Hardgolder, 08 Juni, 2014, 17:06:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hardgolder

Tjenare alla igår va jag runt om på några berg jag har nära mig här på hisingen, Och hittade något blå sten, samt lite grön.  Så grävde jag lite mer på sidan av berget så kom det fram mer blå sten, vad är det för något jag hittat, även några vita stenar är det nån form av kvarts??

Hoppas alla haft en guld helg :)

Hardgolder

Hardgolder

Hardgolder

den blå stenen under usb microskop 200x

Gruvfogden

Det vita är kvarts, det blå låter jag vara osagt, men misstänker att Eucitzen snart kommer med svar.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Patrik72

Kan det vara så att det blåa också är kvarts, dock att järnhalten i stenen har färgat kvartsen det blå?  ???
Instagram: watchurproblem

Hardgolder

Älskar detta stället så aktivt! snabba svar! ja vet inte alls. har en lite större bit med mig hem kanterna på det blå är helt raka, och brevid är en bit kvarts, som är kantig och ojämn. spännade :D

tedher

kvarts färgad blå av järn är väl ametist?
i dig gold

Bengan

Den grönblå färgen och de vinkelräta kanterna talar om att det är en fältspat som heter mikroklin. Det är ett kaliumaluminiumsilikat och den gröna varianten du hittat brukar benämnas som amazonit eller amazonsten.

Hardgolder

såg precis på bilder på Feldspar (Amazonite) och det värkar intressant :D  hitta lite info mer
Large prismatic crystals are found in the Pike's peak area of Colorado, the ILmen mountains of Russia, they can also be found in Madagascar, and Brazil. The specimens from Colorado are sometimes found with smoky quartz, orthoclase, and albite. When this is the case the value of the specimens is much higher.

Mineral Properties Chemical formula: KAlSi3 O8 , potassium aluminum silicate.
Color(s): light green to blue green
Streak: White
Luster: vitreous
Transparency: translucent to opaque
Crystal system: triclinic
Crystal Habits: include blocky, or tabular crystals. Crystals are close to rectangular or square cross-section; Twinning is common.
Specific Gravity: About 2.5 depending on the specimen
Hardness (Mohs): 6 to 6.5
Cleavage: perfect in one and good in another direction forming nearly right angled prisms.
Fracture: conchoidal
Uses: Mineral Specimens, jewelry and ornamentals
Associated Minerals: quartz, muscovite and plagioclase feldspars. Location: Includes Pikes Peak region of Colorado in the USA; Russia; Brazil; and Madagascar.

Och det finns det dom pratar om Smokeyquartz. såg bruna kvarts stenar nära det gröna! :D Nu är frågan vad jag ska göra :P

Goldprspektor

Japp det är amasonit. Inte helt ovanlig

GuldDan

Kolla serien prospectors, där gräver dom fram amasonit för miljoner :)

Goldprspektor

Kvalitén skiljer sig nog edel