Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Mineraler och sten från Vesuvius.

Startat av Patrik72, 03 Juni, 2014, 14:59:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Patrik72

Sten 4: Denna delade sig mitt itu när jag plockade ur den. Verkar vara spröd och skör.
Instagram: watchurproblem

Patrik72

Sten 5: Detta här måste väl vara nästan rent svavel.

Patrik72

Sten 6:Låg krossat. Så jag vet ej om detta var en glasbit eller någon typ av mineral. Men alla dessa bitar mfl verkar har suttit ihop.

Eucitzen

Sten 1: Osäker. Kolla om du kan repa den med kniv.

2: Peridotit, möjligen?

3: Glimmer

4: Granitoid

5: Kan vara svavel.

6: Osäker.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Patrik72

Citat från: Eucitzen skrivet 04 Juni, 2014, 19:21:38

Sten 1 gick att repa med kniven, lämnar ett vitt spår efter sig. Lade dessutom märke till att efter att man har rört vid stenen så är det som om man har mycket finkornig sand kvar på fingrarna.

Uppskattar din kunskap och hjälp. Jag bjuder på en fika om vi springer på varandra i framtiden  :)

Eucitzen

Citat från: Patrik72 skrivet 04 Juni, 2014, 19:37:54
Citat från: Eucitzen skrivet 04 Juni, 2014, 19:21:38

Sten 1 gick att repa med kniven, lämnar ett vitt spår efter sig. Lade dessutom märke till att efter att man har rört vid stenen så är det som om man har mycket finkornig sand kvar på fingrarna.

Uppskattar din kunskap och hjälp. Jag bjuder på en fika om vi springer på varandra i framtiden  :)

Ok, intressant.
Regerar sten 1 på ättika? Droppa på lite och se om det bubblar. Spola bara av det sen.
Gör den inte det, så slicka på den. (inte ofta man får höra det!)
Nå, nä, räcker om spetsen på tungan kommer emot.
Smakar det något? Vem vet, kanske är halit och i så fall vore det salt.

Kommer gärna tillbaka på det. Det är inte helt ovanligt att jag kommer förbi Vetlanda trakterna, skulle kunna titta på dem personligen i så fall.

Patrik72

Citat från: Eucitzen skrivet 04 Juni, 2014, 23:27:27

Ok, intressant.
Regerar sten 1 på ättika? Droppa på lite och se om det bubblar. Spola bara av det sen.

Kommer gärna tillbaka på det. Det är inte helt ovanligt att jag kommer förbi Vetlanda trakterna, skulle kunna titta på dem personligen i så fall.

Provade ättikan, de vita delarna reagerade med vätskan (kokade). De honungsgula delarna hände det inget med. Smakade även på stenen sedan, smakar inget.  :P

Så stenen innehåller kalcit tydligen, (om jag har lyckats att lära mig något via forumet).

Om du är ofta här i trakterna så kan vi bestämma datum och tid. Då kan du kika på alla stenar över en fika i lugn och ro.  :)

Goldprspektor

jag skulle gissa på att det "gula" är vesuvianit.

Eucitzen

Citat från: Patrik72 skrivet 05 Juni, 2014, 15:04:35

Ok, intressant.

Provade ättikan, de vita delarna reagerade med vätskan (kokade). De honungsgula delarna hände det inget med. Smakade även på stenen sedan, smakar inget.  :P

Så stenen innehåller kalcit tydligen, (om jag har lyckats att lära mig något via forumet).

Om du är ofta här i trakterna så kan vi bestämma datum och tid. Då kan du kika på alla stenar över en fika i lugn och ro.  :)

Det är tänkt att jag ska upp i början eller mitten av Juni, inget exakt datum satt. Jag hör av mig lite i förväg. :)

Patrik72

Citat från: Eucitzen skrivet 06 Juni, 2014, 09:48:59
Citat från: Patrik72 skrivet 05 Juni, 2014, 15:04:35

Ok, intressant.

Det är tänkt att jag ska upp i början eller mitten av Juni, inget exakt datum satt. Jag hör av mig lite i förväg. :)

Visst, dra iväg ett email och så får vi hoppas att det passar.  :)

Patrik72

Citat från: Goldprspektor skrivet 05 Juni, 2014, 22:17:17
jag skulle gissa på att det "gula" är vesuvianit.

Jag är osäker på om det är så. Vesuvianit ser jag i både den svarta sanden i tuben och på den svarta stenen. Tittar man med lupp så ser man klart att de är kristallformade.

På den honungsgula stenen ser det annourlunda ut. Men visst kan jag ha fel. Hoppas att EU-medborgaren kan lösa mysteriet när han kan kika på stenen på plats.