Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mineraler och sten från Vesuvius.

Startat av Patrik72, 03 Juni, 2014, 14:59:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Patrik72

Svavel kan jag identifiera men resten som ligger i asken är ett mysterium för mig. Datumet är lite kul då andra världskriget fortfarande rullade på då dessa "prover" togs. Efter mer efterforskning så visade sig att år 1944 var det senaste då vulkanen hade ett större utbrott :)

Någon vänlig själ som vill förklara för mig vad det är för andra sten och mineraler jag har här.  O:-)
Instagram: watchurproblem

morgondagensGULD

Inte lätt!

Om man söker på:
Materiale piroclastico ERUZIONE 1944

får man fram en liknande låda på ebay.it
men auktionsbeskrivningen ger väldigt lite
info:

http://www.ebay.it/itm/Materiale-piroclastico-ERUZIONE-1944-M-te-Somma-Vesuvio-Napoli-Campania-/171254616465

Lite mer om mineral från Vesuvius, proviniens, äkthet etc etc:

http://www.mindat.org/forum.php?read,6,84945,192811,quote=1

Patrik72

Citat från: morgondagensGULD skrivet 03 Juni, 2014, 15:23:22
Inte lätt!

Om man söker på:
Materiale piroclastico ERUZIONE 1944

får man fram en liknande låda på ebay.it
men auktionsbeskrivningen ger väldigt lite
info:

http://www.ebay.it/itm/Materiale-piroclastico-ERUZIONE-1944-M-te-Somma-Vesuvio-Napoli-Campania-/171254616465

Lite mer om mineral från Vesuvius, proviniens, äkthet etc etc:

http://www.mindat.org/forum.php?read,6,84945,192811,quote=1

Hehe, jo italienska är lite svårt. Jag misstänker att det är någon form av souvenir-ask för turister. Men det vore väldigt kul att veta vad allt detta innehåll är för något, bortsett från lava och svavel. Tror inte att det är av större värde, men det kommer ju trots allt från vulkanen och det är faktist både kul och intressant.  :)

Patrik72

Det jag har lyckats att hitta info om men är osäker på om det är rätt. Svenska namnen har jag inte lyckats att hitta ännu, får googla mer.  :)

Stenen längst till vänster (gulaktig): Rhyolite.

I mitten, grönaktig med flera lager i vågform: Serpentinite.

Den mörkblåa längst ner till höger: Haüyne (Hauynite).

Ace112

Hur som helst är det vackra stenar!
Många bäckar små...

Patrik72

Citat från: Ace112 skrivet 03 Juni, 2014, 17:30:57
Hur som helst är det vackra stenar!

Tack!
Kostade mig inte mer än 50kr på Erikshjälpen idag. Inga märkvärdiga pengar för en bunt vackra stenar och mineraler.  :)

Eucitzen

Den Bruna, ljus blå, mörkblå och lila kan vara gammalt hederligt glas. (tillverkat av människan)

I övrigt så är jag inte så säker, ser några små "röda" som skulle kunna vara någon form av vulkanit.
Kanske en form av tuff? Vore enklare att se personligen.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Goldprspektor

Jag tror att de bitarna som har mussliga brott, är glas skapade av människan. Där är även luft bubbla i den ena.

Patrik72

Jag postade bilden på forumet som morgondagensGuld länkade till. Jag har fått samma typ av svar där med. Det enda som någon med säkerhet kunde bekräfta var äkta, är innehållet i glastuben.

Som sagt, det handlade inte om några större summor. Ibland köper man grisen i säcken. Win some, loose some. En sak är dock säker. En geologikurs skulle inte skada.  :D

Och ett stort tack till er för svaren! Jag uppskattar att ni tar er tid och hjälper en stolle med sina frågor. :)

Patrik72

I brist på annat denna regniga dag så plockade jag ur stenarna och glasbitarna ur lådan. Allt låg limmat i botten. De intressanta bitarna har jag nu tagit bättre bilder på.

Första fotot är på själva glastuben med dess innehåll.

Sedan så slänger jag upp en ny post med ett par bilder på varje sten. Tänkte det kanske finns fler här som vill kika närmre på vad som fanns i lådan. Kan även passa på at nämna att ingen av stenarna är magnetiska.

Patrik72

Patrik72

Sten 2: Lite tyngd i stenen och så smulas den sönder lätt.

Patrik72

Sten 3: Har kopparfärgade mineralflagor ytligt. Inte speciellt tung.