Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

High Banker byggkostnad < 2000 kr

Startat av morgondagensGULD, 03 Juni, 2014, 10:13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

morgondagensGULD

Kör det här inlägget i repris eftersom det är
djupt nere i sedimenten nu.

På Madagaskar använder jag rännan som på bilderna.
Efter att ha testat den riktigt ordentligt kom jag fram till att rännan tappat tre små korn på två arbetsdagar.

"Grejen" på bilderna byggs för under 2000 kr inklusive vaskrännan - som är den klart dyraste detaljen/delen.
Jag har - i brist på bättre namn - kallat den "anrikningsverket", och den bedöms klara det material som 4 st samtidigt  arbetande 4´´ gravitydredgar (guldströmmare) suger upp vid normal drift på/i hårdpackade flodbäddar.

morgondagensGULD

...forts

Observera att hela "grejen" är upphängd i (6) justeringsbara band på överslår av bambu.

Även om terrängen är väldigt stenig och oländig kan man i princip alltid få "anrikningsverket" i våg,
eller som man vill ha det för att få jämt flöde över hela Eldoradorännans bredd.

På första bilden kan man skönja de gängade stänger som rännan vilar på
och som kan flyttas stegvis för att ändra rännans lutning.

Hela konstruktionen transporteras till vaskplatsen i delar (bärbara paket)
och sätts ihop där med bult och vingmuttrar.

(Se den sista bilden  för "topografiexempel") = Inte lätt att ställa upp en fabriksfärdig high banker med
ben här!?

HANNU

Kan detta jämföras med våran rännor här hemma. Skulle jag  byggt alla rännorna genom firman, tagit en timpeng och slagit på momsen hade nog ingen köpt en ränna av mig. Nu gör jag det av intresse på fritiden och räknar inte timmar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Om det fanns en marknad i Sverige där det skulle löna sig att tillverka en viss typ av ränna som serietillverkade, kanske man kunde sälja.
Stå på dig, annars gör nån annan det.