Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Lapin kullan kimallus

Startat av Gruvfogden, 25 Maj, 2014, 16:55:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Lapin kullan kimallus är en film om guldrushen i Finska Lappland i slutet av 1800-talet. En finsk film från 1999. Jag har lyckats få tag i ett ex med svensk text. Får den levererad den 5:e juni. Efter det lägger jag upp en recension här.

http://www.imdb.com/title/tt0158717/
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Filmen dök upp tidigare än väntat. Jag och Infa satte oss med en kall öl i soffan och kollade genom filmen.
Ni som såg miniserien Klondike som gick på TV för ett tag sedan och tyckte att det mest var massa tjat och drama kommer nog att gilla Lapin Kullan Kimallus.

Filmen är gjord i Finland och inspelad på plats runt Ivalojoki. Här visas guldgrävarnas vedermödor på ett realistiskt sätt. Den är rätt så historiskt korrekt. I filmen figurerar bland annat Frans Björklund (mannen som fann en 200gr nugget), Fredrik Grönholm, Konrad Planting och många fler personer som funnits i verkligheten. En del av filmen är filmad vid Kultalas återuppbyggda kronostation, den gamla brann ner för massa år sedan. Att filmen gjordes när återuppbyggnaden var ny gör filmen ännu mer verklighetstrogen.

Man kan kanske tycka att filmen överdriver hur mycket guld folket hittade där uppe, men faktum är att det grävdes upp ofantliga mängder vid den tiden. Register över fynd  berättar att Planting under sommaren fick upp 12 553,8 gram,12,5 KILO!!! Och filmens huvudpersonen Jakob Ervast fick 1872 upp strax över 4 kilo. Allt detta för hand med hjälp av skyfflar, långrännor och pannor.

Helt klart en sevärd film trots att det inte är en "Hollywoodfilm" med tillhörande explosioner och överdriven action. Filmen har ju givetvis en del brister, som till exempel skådespelarnas vaskteknik, men det har man lätt överseende med då resten av filmen håller rätt hög klass. Man bjuds även på storslagen natur och fint filmhantverk.

Filmen är på finska och med svensk text.

Jag lånar gärna ut filmen för de som är intresserade. Lättast är nog att de som är intresserade sätter upp sig på kö här. Jag skickar då filmen till den som är först i kön, den personen skickar sedan filmen vidare till nästa i kön. NEJ ILLER, JAG RIPPAR INTE FILMEN OCH SKICKAR VIA NÄTET!!! PIRACY IS A CRIME ;)

// El Fogdo

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

newstream

Jag lånar den gärna.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Spade, ett undervärderat redskap.

Roger

Pappagoran

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

akejos

Ställer mig i kön och lovar att inte göra någon kopia.

Eller var fick du tag i den Fogden? Någon chans att det finns fler exemplar?
/Åke

Gruvfogden

Citat från: akejos skrivet 03 Juni, 2014, 12:41:36

Det finns ett ex kvar....
http://www.amazon.co.uk/Fever-Lapland-Lapin-kullan-kimallus/dp/B000JMK9PK

akejos

Citat från: Gruvfogden skrivet 03 Juni, 2014, 12:44:20
Citat från: akejos skrivet 03 Juni, 2014, 12:41:36

Det finns ett ex kvar....
http://www.amazon.co.uk/Fever-Lapland-Lapin-kullan-kimallus/dp/B000JMK9PK

Den högg jag. Lånar självfallet ut den även jag när den har dykt upp.
/Åke

erland82

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Juni, 2014, 21:56:06
NEJ ILLER, JAG RIPPAR INTE FILMEN OCH SKICKAR VIA NÄTET!!! PIRACY IS A CRIME ;)

// El Fogdo

Nej det är att dela med sig av kultur ;)

Gruvfogden

Citat från: iller skrivet 03 Juni, 2014, 15:21:44
Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Juni, 2014, 21:56:06
NEJ ILLER, JAG RIPPAR INTE FILMEN OCH SKICKAR VIA NÄTET!!! PIRACY IS A CRIME ;)

// El Fogdo

Nej det är att dela med sig av kultur ;)

Stjäla kultur och ge bort gratis är det ju;)

NorthenJump

Jag får snällt och bedjande ställa mig sist i kön..  :)
1000 tankar och 1 som blir verklighet !

ultralasse (Lars Langö )

Ställer mig också i kön...
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!