Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mineral Fällor // Smaragder / Opaler / Granater mm

Startat av Hanz0n, 18 Maj, 2014, 09:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hanz0n

Har varit på ett par stället o "prov vaskat" och det har visat sig vara ett överflöd av granater i denna bäck, nu skulle jag vilja "fånga" dessa på ett bra sätt i ex ränna, men finner dåligt med information om detta på nätet.

Nästa tur skall gå till ett väldigt känt ställe som gett mycket smaragder i varierande storlekar. så alla spåningar kring någon mineral fällor är välkomna

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Jag gjorde min projektarbete på universitetet om just detta - huruvida det går att fånga ädelstenar med ränna och samtidigt behålla guldet.

Eftersom du frågade om mineral i allmänhet så kan jag säga dig:
Det går men beror i huvudsak på densiteten av ädelstenarna.

Därför är opaler uteslutet - dom har för låg densitet.
Rubiner, topaser och andra ädelstenar med högre densitet funkar bäst.

Problemet är att du måste konfigurera om rännan att fånga även lättare material.
Alltså du får mer koncentrat än om du bara letar guld. Samtidigt får du inget hundraprocentigt resultat.

Om jag minns rätt blir förlusterna lätt 30-50%* av det du matar in (av exempelvis turmalin) - därför har det aldrig blivit någon större trend att använda rännor till sådan.

* Med reservation för fel

Oftast letas ädelstenar med sikt och en del handarbete om de förekommer i exempelvis grus.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

morgondagensGULD

Eucitzen

Citat från: morgondagensGULD skrivet 18 Maj, 2014, 12:45:23

UV-ljus?

Bara begränsat. Inte alla mineral reagerar på UV, vissa spårämnen i mineralen kan dessutom orsaka att de inte reagerar alls även om de annars gjort det.
Så kan exempelvis järn i rubin kan orsaka att de inte fluorescerar.

Gruvfogden

Citat från: Eucitzen skrivet 18 Maj, 2014, 12:41:02
Jag gjorde min projektarbete på universitetet om just detta - huruvida det går att fånga ädelstenar med ränna och samtidigt behålla guldet.

Problemet är att du måste konfigurera om rännan att fånga även lättare material.
Alltså du får mer koncentrat än om du bara letar guld. Samtidigt får du inget hundraprocentigt resultat.

Om jag minns rätt blir förlusterna lätt 30-50%* av det du matar in (av exempelvis turmalin) - därför har det aldrig blivit någon större trend att använda rännor till sådan.

Oftast letas ädelstenar med sikt och en del handarbete om de förekommer i exempelvis grus.

En minersmoss med sträckmetall eller riffles, jag då funkar det inte allt för bra. Men med GHmattor så kan man variera flöde och fångstzoner rätt bra. Bygg fart med Ur, Scrubber osv för att sen bromsa upp skiten med Riverhog. Sen kan man öka på farten igen för att sedan bromsa upp igen. På det viset fångade jag en hel del granater i somras.
Fördelen med GH är att systemet är rätt flexibelt och på så vis kan man styra det rätt bra. Med många olika slags fångstzoner så fångar man rätt mycket i respektive zon.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Citat från: Gruvfogden skrivet 18 Maj, 2014, 13:13:26
Citat från: Eucitzen skrivet 18 Maj, 2014, 12:41:02

En minersmoss med sträckmetall eller riffles, jag då funkar det inte allt för bra. Men med GHmattor så kan man variera flöde och fångstzoner rätt bra. Bygg fart med Ur, Scrubber osv för att sen bromsa upp skiten med Riverhog. Sen kan man öka på farten igen för att sedan bromsa upp igen. På det viset fångade jag en hel del granater i somras.
Fördelen med GH är att systemet är rätt flexibelt och på så vis kan man styra det rätt bra. Med många olika slags fångstzoner så fångar man rätt mycket i respektive zon.

Saken är den, när du letar mineral vill du inte ha upp så mycket fart på vattnet. Då faller inte ädelstenarna ut ur flödet. Många ädelstenar har en densitet lägre än svartsanden, trots allt.

Dessutom skapar GH mattorna som jag såg i asbankern alldeles för mycket turbulens för min smak.

Men, guldvaskning är ju minst lika mycket smaksak som att prova nya saker och lära sig veta bättre än man gjorde innan.

Jag har lite "skräp" sten från stenslipningen som är för smått att slipa. Vi hade relativt enkelt kunna prova nästa gång vi bägge är i Ädelfors. Vad säger fogden om det? Skulle vara intressant.
Det mesta är relativt snarlikt det jag testade i min ursprungs studie, så en fingervisning skulle det kunna ge. :D

Riffles är det som jag tyckte funkade bäst.
Det var ju tiderna innan goldhog kom ut på marknaden. Så de testades ju aldrig.

Gruvfogden

Absolut. Det testar vi:)

Hanz0n

Tach för alla svara, skall ta o gno dom där 2 där uppe ett tag till o ta med olika test "mattor" upp till bäcken.

funderar oxå lite på någon typ av jigg, liknande den i klippet, "vårat" guld är ju i regel mycket smått så en fin sikt i mellan som rinner ut till en ränna för guldet o jiggen för övriga mineraler o guld i gigantiska storlekar.

http://www.youtube.com/embed/CQmEQLQrC1U