Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Konglomerat

Startat av Bengt V, 12 Maj, 2014, 20:01:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bengt V

I norra delen av Dalarna är det stora områden med sandsten som jag var i södra kanten av och kollade av läget igår. Noterade att sten med konglomerat kunde ses efter en nyligen bruten väg. Typ av sten i den var tennisbollsstora rundade stenar i olika bergarter, både basiska och sura, skulle man kolla närmare efter var dessa kommer ifrån? Guldet i sydafrika ligger väl bundet i förstenad rullstensås har jag för mig.

Eller ska jag ägna tiden till något annat, kanske mer ingående försöka analysera konglomeratstenarna jag har först?

Goldprspektor

Kanske dum fråga men, det är inte Dala porfyren som du ser?

Annnars är det väll bara att korossa och vaska, konglomeratet och se vad där finns

Bengt V

Citat från: Goldprspektor skrivet 12 Maj, 2014, 21:35:55
Kanske dum fråga men, det är inte Dala porfyren som du ser?

Ingen fråga är för dum, jag skulle naturligvis bifogat ett foto på stenen,ursäkta, ska ordna ett foto.

Bengt V

Nu har jag tagit bilder av den fotbollsstora stenen, en del kantiga småstenar kan också ses inbäddade, hmm. vad tror ni man ska kalla den?

iller

Njursten från en dinosaurie :p

Goldprspektor

Ja du det där är inte lätt, men det är nog inte dalaporfyren. (tror jag) Jag gissar på en tektionisk breccia eller så har du rätt att det är ett konglomerat.

Bengt V

Citat från: Goldprspektor skrivet 14 Maj, 2014, 18:04:03
Ja du det där är inte lätt, men det är nog inte dalaporfyren. (tror jag) Jag gissar på en tektionisk breccia eller så har du rätt att det är ett konglomerat.

Det verkar vara både och, och det skulle det kunna vara också.

Vid närmare granskning liknar det något som legat för länge i frysboxen.