Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Självsiktande ränna

Startat av akejos, 10 Maj, 2014, 20:40:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

akejos

Okej. En "self classifying sluice box". Har ingen aning om det kommer att fungera, men i morgon ska den testas hemma i bäcken. Det intressanta blir att se hur det undre vattenflödet påverkas av att de kommer ner vatten och material genom hålplåtarna... Den som lever får se. Det är kul att bygga i alla fall!

[mmg]565[/mmg]

*** Admin Justerade bildadressen ***
[mmg]566[/mmg]

/Åke

Dejamm

Ser bra ut =)  . hoppas den funkar.

akejos

Hm, nåt knas med bilderna. Lär mig visst aldrig det där.
/Åke

johanssonsan

iller

Kan du ta en bättre bild på toppen hur där ser ut? Ie där själva sorteringen börjar.

akejos

[mmg]567[/mmg]

/Åke

akejos

Får också tacka Hannu och meister för sträckmetallen och erland82 för hålplåten. Tack!
/Åke

Mabbe

Ser jätte intressant ut.
Hoppas den funkar,
Allt som glimmar är inte guld.

Eucitzen

Den typen av ränna funkar bäst med MYCKET vatten, eftersom bägge "våningarna" måste fyllas med vatten. Jag har provat en liknande fast lägre variant. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Allan johansson

kalle_kulta

Är det bara jag som inte ser bilderna i Tapatalk?

Skickat från min SM-P605 via Tapatalk

HANNU

Citat från: kalle_kulta skrivet 11 Maj, 2014, 18:18:51

Skickat från min SM-P605 via Tapatalk
inte jag heller, men på datorn syns dom.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

akejos

Citat från: kalle_kulta skrivet 11 Maj, 2014, 18:18:51

Nej, det är nog jag som gjort fel. Ser dem inte heller i Tapatalk.

Citat från: Eucitzen skrivet 11 Maj, 2014, 11:54:09
Den typen av ränna funkar bäst med MYCKET vatten, eftersom bägge "våningarna" måste fyllas med vatten. Jag har provat en liknande fast lägre variant. :D

Det stämmer. Var ute en kort tur i dag, flödet var det inget fel på, men det är lite trixigt att hitta en bra ställe med tillräckligt fall i min lilla bäck. Men det tycks fungera, lite svartsand lyckades den i alla fall fånga.

Ska försöka få dit några ben för att ha lite mer valmöjligheter vid placeringen. Och en "flare" kan nog göra lite nytta också.
/Åke