Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är detta som jag har hittat?

Startat av Patrik72, 16 April, 2014, 15:50:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Patrik72

Hej alla!

Ny här på forumet pga att jag hittade detta som bilderna visar. Jag vet absolut inget om geologi och vet inte ens i vilken ände jag skall börja för att identifiera denna sten på egen hand.

Därför vänder jag mig till er. Jag har testat med en (kylskåps)magnet och de är inte magnetiska. Jag sitter och hoppas på att det är en meteorit men risken för det är nog ytterst liten.

Jo, detta är bara lite små delar jag lyckades få loss från en bra mycket större sten.

Vill ni ha fler bilder så är det bara att be om det.  :)

Mvh/Patrik.

Instagram: watchurproblem

Infaustus

Hej,en meteorit är det inte,ser kvarts och något mer skulle kunna vara en gnejs men svårt att säga. Bättre bilder utan mossa och en större bit så man ser helheten i brottytan hjälper.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Go big or go home.

Patrik72

Citat från: Infaustus skrivet 16 April, 2014, 16:19:33
Hej,en meteorit är det inte,ser kvarts och något mer skulle kunna vara en bandadgnejs men svårt att säga.

Meteorit är önsketänkande från min sida. Tack för ett snabbt svar.  :)

Jag fann det lite lustigt då detta är den enda stenen bland massa andra granit bumlingar. Skall nämnas kanske att stenen ligger ca 2m från en å, och sedan ca 60m söderut ligger sjön.

Infaustus

Nu blev det helt annorlunda,var i Sverige är det?

Go big or go home.

Infaustus

Serut som Vulcanit, googla det så kanske du ser om det stämmer.

Go big or go home.

Patrik72

Citat från: Infaustus skrivet 16 April, 2014, 17:06:08
Serut som Vulcanit, googla det så kanske du ser omm det stämmer.

Detta är nere i Småland, Vetlanda.  De 3 första bilderna är bara småbitar jag hackade loss idag för att själv kunna titta närmre på dem hemma, och sedan för att ta lite foton till forumet här.

Senaste fotot är taget på plats med ifånen, därav den dåliga kvalitén på bilden.

Skall goggla på ditt tips! Tack igen  :)

StoraNorrland

Perfekt i bastun!

Patrik72

Citat från: StoraNorrland skrivet 16 April, 2014, 18:59:29
Perfekt i bastun!

Vulkanit = bastusten.  :))

Härligt fynd man har gjort, visste att detta skulle göra mig stenrik.  ;)

Tack för hjälpen boys!

Eucitzen

Intressant, på dom två första bitarna hade jag gissat slagg från järntillverkning.
Den andra bilden ser ut som en vulkanit.

Kolla på raa.se om det finns gamla smältugnar i närheten. Fornsök ska du använda.
Tanken på slagg släpper mig inte till hundra.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Patrik72

Citat från: Eucitzen skrivet 16 April, 2014, 21:26:36
Intressant, på dom två första bitarna hade jag gissat slagg från järntillverkning.
Den andra bilden ser ut som en vulkanit.

Kolla på raa.se om det finns gamla smältugnar i närheten. Fornsök ska du använda.
Tanken på slagg släpper mig inte till hundra.

Jag kollade fornsök. Det visade sig att det har funnits en tegelfabrik i närheten. (Idag är det dock en åker).

Kan tänka mig att detta lilla mysterium med vulkaniten (låter bättre än bastusten) är nu löst.  :)