Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Underflow

Startat av Teknikern, 01 Mars, 2014, 15:12:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Teknikern

Nu har jag tillbringat dagar på youtube. Jag har sett underflow och det leder till följande tanke. Vattenlås av plast som sitter i ditt badrum under tvättstället. Med rätt flöde och flera i serie borde guldet kunna stanna kvar i koppen. Kanske fler paralella med en fördelningslåda. Kanske fyra rader med tre i serie som sen utmynnar i en slucie för att se om något har smitit förbi.
Kul att få var med.

Ja se, manicker det är mitt liv, se.

Pappagoran

Citat från: Teknikern skrivet 01 Mars, 2014, 15:12:45
Nu har jag tillbringat dagar på youtube. Jag har sett underflow och det leder till följande tanke. Vattenlås av plast som sitter i ditt badrum under tvättstället. Med rätt flöde och flera i serie borde guldet kunna stanna kvar i koppen. Kanske fler paralella med en fördelningslåda. Kanske fyra rader med tre i serie som sen utmynnar i en slucie för att se om något har smitit förbi.
Kul att få var med.

Ja se, manicker det är mitt liv, se.

Hej och välkmommen hit till guldet och manikernas paradis! (Det vi inte hittar på marknaden eller tycker är för dyrt gör vi själv!)

Mvh, pappagoran.com
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

iller

Välkommen, men varför göra saker jobbigare än det är är frågan jag ställer mig. Underflow funkar men en vanlig ränna funkar lika bra anser jag.

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 01 Mars, 2014, 15:29:15
Välkommen, men varför göra saker jobbigare än det är är frågan jag ställer mig. Underflow funkar men en vanlig ränna funkar lika bra anser jag.

Här kan jag inte annat än att hålla med Iller ( fast det tar emot)  :P då det ofta på intressanta platser kan vara både för dåligt drag på vattnet och för grunt. Men även jag tycker om att bygga och greja! Tycker du nu att du vill ha en Underflow så gör en. Och snälla, hålla oss uppdaterade med bilder och utveckling av dina byggen för sånt uppskattas här.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Teknikern

Så här är det. Jag är en pigg 64:åring och borde gå  i pension i sommar men räknar med att jobba ett par år till. Frågan är vad jag ska göra sen? Det här med guldvaskning drar. Jag hänger kvar här och håller ett öga på er så får vi se...

Pappagoran

Citat från: Teknikern skrivet 01 Mars, 2014, 17:24:43
Så här är det. Jag är en pigg 64:åring och borde gå  i pension i sommar men räknar med att jobba ett par år till. Frågan är vad jag ska göra sen? Det här med guldvaskning drar. Jag hänger kvar här och håller ett öga på er så får vi se...

Härligt. men du ska inte bara hänga här och titta på oss. Du ska ställ alla frågor du har för jag vet att vad du än funderar på eller har frågor om så finns det någon här som har svaret.

iller

Med andra ord kommer du att börja med guldvaskning sen fastnade du så går du i pension och vaskar på heltid :D

newstream

Spade, ett undervärderat redskap.

Glimmer

Välkommen!

/Glimmer

rainman1618

hej o varmt välkommen...håller inte med iller  helt ut.... med rätt fart på vattnet är en underflow sluice bra finvaskningsränna  >:D ;)håller tummarna då jag själv bygger i samma stil.... good luck
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

ultralasse (Lars Langö )

Välkommen. roligt med nya maniker.. bi ;D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

BASSO

Hej och välkommen hit, hoppas du kommer att trivas här Teknikern.
En fråga angående underflow principen. Måste inte materialet man stoppar in i en sådan konstruktion vara väldigt lika i storlek? Om man ställer in flödet för micro fastnar väl alla sandkorn som är ca 4ggr större än guldet också, eller? Så man får sikta materialet i typ 5-6 olika grovlekar och justera in flödes "flärpen" för varje grovlek.
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...