Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Modifiera Henderson till gold n sand. Slangval?

Startat av elvings, 15 Februari, 2014, 13:49:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

elvings

Har sett att några har byggt egna hendersonpumpar med tillhörande goldnsand utkastare.

Jag har en inköpt blå hendersonpump med 60mm diameter.
Min tanke var att göra som andra och bygga en adapter till pumpen. 75mm är tanken och därför sätta på tjocka o-ringar och sedan ett 75mm rör utanpå 60mm pumpen för att Y-kopplingen skall passa.

Min fråga är egentligen vad för slang jag skall använda. Tanken är att jag skall sätta en ränna och hemmagord boombox i vattnet. Därefter skall jag ha förhoppningsvis 4-5meter radie att jobba på med min slangförsedda hendersonpump.

Har sett att någon har "halvhård"räfflad slang.

Kan man inte använda denna 50mm avtappningsslang?
Eller blir det för högt motstånd i slangen?

Pappagoran

Citat från: elvings skrivet 15 Februari, 2014, 13:49:49
Har sett att några har byggt egna hendersonpumpar med tillhörande goldnsand utkastare.

Jag har en inköpt blå hendersonpump med 60mm diameter.
Min tanke var att göra som andra och bygga en adapter till pumpen. 75mm är tanken och därför sätta på tjocka o-ringar och sedan ett 75mm rör utanpå 60mm pumpen för att Y-kopplingen skall passa.

Min fråga är egentligen vad för slang jag skall använda. Tanken är att jag skall sätta en ränna och hemmagord boombox i vattnet. Därefter skall jag ha förhoppningsvis 4-5meter radie att jobba på med min slangförsedda hendersonpump.

Har sett att någon har "halvhård"räfflad slang.

Kan man inte använda denna 50mm avtappningsslang?
Eller blir det för högt motstånd i slangen?

Började själv med en Henderson i utrustningen. När den var så gott som utsliten började inse att den tog väldigt mycket av min tid. Jag förlitade mig mer och mer på min spade och ville jag ner mellan 2 stenar var det bästa att helt enkelt flytta på en av dom.

Sen har vi ju idag mycket mer moderniserade och effektivare Hendersons, tror dom går under namnet dredge.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

elvings

Skulle gärna ha en dredge.

Har vaskat med ränna och spade på ett område (älv i närheten av gammal guldfyndighet) som nästan bara består av sand/grus upp till 10mm. En sträcka av 200meter med inloppsbäcker.
Tänkte effektivisera det hela. Vattendjupet är oftast 20cm så en henderson skulle duga än så länge.

När jag gräver så fylls det på med sand/grus hela tiden i hålet så att bara pumpa sig ned minst en halvmeter vore en dröm.