Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hemmabyggd vikbar ränna

Startat av a04andno, 05 Februari, 2014, 19:01:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

a04andno

Hej på er.
Tänkte att man kanske skulle bygga en vikbar vaskränna i plåt för våren och sommaren. Jag hade en liten undran var ni får tag på materialet när ni bygger era manicker? Jag kommer nog att behöva plåtbitar, kanske galler och en matta. rännan ska vara vikbar så att man kan få ner den i en ryggsäck. Har ingen svets så slipper nog helst svetsande men tänkte att man kasnke kunde sätta på gånggärn på något sätt. Någon som har några tips?

mvh Anders

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Lägger till här, att om du bygger med gångjärn kommer du då att vika dom rygg mot rygg(titta på mina bilder).Om du i stället skruvar ihop dom, kan du lägga dom på varandra. Vilken som helst mekaniskt verkstad kan tillverka, en sådan har jag tex.

a04andno

Ok, du har inga ritningar på hur det kan tänkas se ut Unnah?  ???

mvh Anders

HANNU

Citat från: a04andno skrivet 06 Februari, 2014, 10:43:02

mvh Anders

Jag har ritningar, men dom har jag i skallen. Fundera ut vilken storlek du vill ha, tex 25x1 m.Gå till verkstan och be dom att bocka två rännor med 6 cm höga kanter som du kan stabla på varanda. tex. 60 cm långa. När du kopplar ihop dessa med 10 cm överlapp då har du en ränna på en meter och tio cm. Skall du ha en tratt kan dom tillverka detta i två halvor. Avått, där har du en fin ränna i en ryggsägg.
Dom förstår dig, på en verkstad håller man på med sånt

a04andno

Citat från: unnah skrivet 06 Februari, 2014, 16:20:31
Citat från: a04andno skrivet 06 Februari, 2014, 10:43:02

mvh Anders

Jag har ritningar, men dom har jag i skallen. Fundera ut vilken storlek du vill ha, tex 25x1 m.Gå till verkstan och be dom att bocka två rännor med 6 cm höga kanter som du kan stabla på varanda. tex. 60 cm långa. När du kopplar ihop dessa med 10 cm överlapp då har du en ränna på en meter och tio cm. Skall du ha en tratt kan dom tillverka detta i två halvor. Avått, där har du en fin ränna i en ryggsägg.
Dom förstår dig, på en verkstad håller man på med sånt

Ok, tror jag är med men hur ska man kunna skjuta in rännorna i varandra och ska man ha en matta och något slags galler i också?

mvh Anders

johanssonsan

Här finns några lösningar på hur rännorna sitter ihop. Miners moss och sträckmetall kan vara något att ha i botten.
http://bit.ly/1ex6yzD   och   http://bit.ly/1nZJCLN

HANNU

Som jag  skrev innan så låter du dom knäcka två rännor som går in i varandra.  Sedan drar du ut den översta så att dom överlappar tio sentimeter och borrar två hål på varje sida på överkanten och skruvar fasst. Sedan får du bestmma om du skall mata med strömmande vatten eller skall  du pumpa. Tippar på strömmande eftersom du vil ha  utrustningen i ryggsäcken.  Kom med mera frågor när det behövs.

HANNU

Så här kan det se ut 50 cm långa,5 cm höga, 30 cm breda och kanske med rifflad matta