Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Pyrit?

Startat av rkubar, 02 Februari, 2014, 16:41:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

rkubar

Hittade dessa idag bredvid varandra. De mindre bitarna satt ihop som en sten men föll isär, den stora är helt solid utan delning eller sprickor. Första reaktionen när man lyfter upp dem, jäklar vad tunga, även den mindre känns tung. Den stora som får plats i en knytnäve väger ca 550g, lade till en kapsyl som storleksreferens. Bilden på den lilla biten ser man hur den såg ut där den föll isär. Guld/silvertonat sprött och högblankt, precis som pyrit faktist. Men finns det så stora pyrit-stenar? För det finns inte ett spår av något annan sten/mineral på den. Vore kul om någon visste vad detta var för mineral.

Infaustus

Den stora ser ut som en hematit klump,prova dra den mot rå porslin och se vad för färg strecket får,ang pyrit så kommer det från en malm kropp så någen största storlek kan man nog inte säga,har en bit på ca 20kg som dörr stop för garage dörren som jag tagit vid nån gammal gruva.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Padrig

Sorry for my english reply to your question, hope you understand.

What you have found looks very familiar to me. Have found some very heavy rocks in a river in Wales/UK, some exactly like you describe to be brittle cracking easily and kind of pulverising in your hands. However, also found some of the exact same rocks and probet them with my Falcon pinpointer detector and found out quit a few of these rocks had some solid metal signals in them, so hammered them open and found big pieces of square pyrite in them (amazing to see how the pyrite has grown in these rocks) a while later I encountered a Geologist prospecting the riverbanks for the Gwynffynedd Goldmining company, who told me the minerals were a classic example of CopperPyrite.

An easy way to distinguish gold from pyrite is to try and squize it with tweezers, if it splinters it's pyrite, if it dents, you've got gold.

Goldprspektor

lite svårt att säga ve bilderna. Kan du lägga upp en bild på brott ytan?

Ser lite för slät ut för att vara rena sulfider.  Men skulle kunna gissa på att kuberna är pyrite, och kanske galena eller sphalerite.

Lägg gärna upp en bild efter hammaren har varit framme.

rkubar

Här har hammaren varit framme, men den gjorde fan ingen nytta alls. Lyckades bara chippa kanten på stenen med den. Slutade med att jag satte den i skruvstycket och drog åt. PANG.

Ska även tillägga att jag hittat den i närheten av ett intressant område om det kan ha betydelse:
http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi/geologiskt-arv/nothamn.html

@Padrig Interesting story, this is definitely not gold cause one piece just exploded in my vice ;)

@Infaustus strecket blir kolsvart! Oj 20kg!

Goldprspektor

Japp nu börjar det verkligen likna något, skulle nog kunna säga att det där är pyrite.  Ser ut som du har en blank grå sulfid i övre kanten, det skulle kunna vara galena.

Den är väldigt massiv. Är den från en varphög kanske?

Finns det pyrit så kan det finnas guld. De kan (ibland) trivas tillsammans.

Eucitzen

Prova repa med kniv.
Påminner lite om pyrit och kanske koppar-mineral; speciellt den bilden i mitten.
Pyrit går inte repa med kniv, kopparkis däremot kan du repa.

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

rkubar

@Eucitzen Går inte att repa med kniv, då kan man nog anta att det är pyrit då? Intressant fynd hursomhelst. All annan pyrit jag hittat har som en kristall struktur, men den har å andra sidan bara varit en bråkdel av den här storleken.

@Goldprspektor Det är ett random strandfynd så chansen att hitta fler kan nog vara svårt.

Goldprspektor

Allt ligger där av en anledning.

Inlandsis, gamla floder, mm.

Om du vill hitta källan

Padrig

CitatHär har hammaren varit framme, men den gjorde fan ingen nytta alls. Lyckades bara chippa kanten på stenen med den. Slutade med att jag satte den i skruvstycket och drog åt. PANG.

@Padrig Interesting story, this is definitely not gold cause one piece just exploded in my vice

That's to bad mate, realy wanted you to have a massive piece of that precious yellow metal.

Infaustus

Ja det där var fin pyrit.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Eucitzen

Rejäl pyrit får man ju säga, i vilket fall som!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

rkubar

@goldprspektor The search continues ;)