Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Gamla grustag

Startat av Glimmer, 06 Januari, 2014, 16:57:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Någon som har erfarenhet av grustag? Var ute idag och hittade detta:-)

Vad tror ni?

/Glimmer

johanssonsan

Tag med pannan och prova vetja. 8)

Infaustus

jag har tagit sand ur ett gammalt sandtag när jag har haft turistvaskning och vaskning på geologins dag osv har alltid fått nått korn med i den,tar i botten där sanden är lite grövre med inslag av lera då.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

Glimmer

Jag får nog försöka att ta ut lite komp nästa vecka och prova, hoppas jag hinner innan isen lägger sig! Hade inte någon utrustning med mig när jag var där sist vilket var dumt....

En annan fråga, i grustaget ser man ett rödaktigt lager i kanterna, det är ca 2 decimeter under markytan, materialet är inte tungt (vilket jag trodde först) utan väldigt fint, lätt och känns nästan lite mjukt fluffigt när man tar i det.
Vad kan det vara?

Hälsningar Glimmer

Glimmer

Tyvärr blev det ingen färg i pannan, kallt som tusan om händerna och en för liten pump.

Men vad kvittar väl det, snart är det vår:-) och platsen ärr kanon för att trimma in dredgen när den är klar:-D

/Glimmer

Bothner(Kenneth)

Det röda kan vara ngn typ av alger som vaknar till när syre kommer åt tidigare djupt liggande nivåer.

Pappagoran

Citat från: Glimmer skrivet 11 Januari, 2014, 11:23:48
Tyvärr blev det ingen färg i pannan, kallt som tusan om händerna och en för liten pump.

Men vad kvittar väl det, snart är det vår:-) och platsen ärr kanon för att trimma in dredgen när den är klar:-D

/Glimmer

Ser fint ut det där. Själv tycker jag väldigt bra om gamla grusgropar. På våren när värmen kommer brukar det alltid finnas vatten annars brukar jag ta med. Vad har du för pump?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Glimmer

Hej
Jag har den minsta biltema pumpen, jag tror jag får åka o köpa en eller två storlekar större pump. Alternativet är o göra en ny mindre ränna, den jag har nu är ca 10"....
Vad tror du?

/Glimmer

Pappagoran

Citat från: Glimmer skrivet 11 Januari, 2014, 14:20:50
Hej
Jag har den minsta biltema pumpen, jag tror jag får åka o köpa en eller två storlekar större pump. Alternativet är o göra en ny mindre ränna, den jag har nu är ca 10"....
Vad tror du?

/Glimmer

Min pump köpte jag på Jula förra våren för 349 Kr. Den är helt perfekt till min ränna som är 21 cm bredd och 180 cm lång och fungerar perfekt med mina Goldhogmattor.  Jo det var sant, den är på 1800 GPH vilket bör vara ca 216 L/M. Bredare ränna=mer vatten emedan längden inte har någon betydelse.

Glimmer

Det låter som ett bra alternativ,Jag får kolla in jula i morgon, hoppas jag hinner testa en gång till innan isen lägger sig:-)

/Glimmer

iller

Citat från: Pappagoran skrivet 11 Januari, 2014, 14:31:12
Hej
Vad tror du?

/Glimmer

Min pump köpte jag på Jula förra våren för 349 Kr. Den är helt perfekt till min ränna som är 21 cm bredd och 180 cm lång och fungerar perfekt med mina Goldhogmattor.  Jo det var sant, den är på 1800 GPH vilket bör vara ca 216 L/M. Bredare ränna=mer vatten emedan längden inte har någon betydelse.

Hur länge kan du köra den pumpen på ett batteri?

Pappagoran

Citat från: iller skrivet 11 Januari, 2014, 16:04:17
Citat från: Pappagoran skrivet 11 Januari, 2014, 14:31:12
Hej
Vad tror du?

/Glimmer

Hur länge kan du köra den pumpen på ett batteri?

Svårt att säga då jag aldrig tänkt på den effektiva tiden då mesta tiden går åt till att gräva och sikta. Men jag vet att det håller inte i 2 veckor. Men det satt ju ett battreri i bilen också!  :D Men jag tror att det håller för ca 1,5 - 2 ton siktat material.

Glimmer

Mina grejer är ny köpa, så jag har inte testat hur länge batteri t håller, det är ett mc batteri på 9Ah, jag körde 45 minuter och det fanns mer kvar. Jag köpte förlängning till cigg uttaget som jag knipsade + dubbla krympslangar i skarven

/Glimmer